Pages

Wednesday, January 6, 2010

Cetusan hati

Ada orang yang mahu menjadi suami yang baik dan ada orang yang mahu menjadi isteri yang baik. Ada orang yang mahu menjadi bapa yang baik dan ada orang yang mahu menjadi ibu yang baik. Ada orang yang mahu menjadi pekerja yang baik dan ada orang yang mahu menjadi ketua yang baik...dan berbagai-bagai baik-baik lagi.

Aku fikir, semuanya akan menjadi baik apabila setiap orang berfikir untuk menjadi SEORANG MUSLIM YANG BAIK. Ini adalah kerana ISLAM menuntut kita untuk melakukan kebaikan di dalam setiap hal dan keadaan. Kebaikan terhadap sesama manusia dan kebaikan di dalam hubungan dengan ALLAH. Kebaikan terhadap keluarga, jiran dan masyarakat.

Namun untuk di kategorikan sebagai SEORANG MUSLIM YANG BAIK itu perlu kepada penghuraian yang panjang dan sumbernya mestilah daripada pandangan Islam itu sendiri.

Kadang-kadang kita selalu dengar orang berkata, "sianu itu baik". Mungkin baik di sini hanya mengikut pandangannya sahaja atau hanya di sudut tertentu sahaja. Kerana kadang-kadang orang yang dikatakan baik itu ada yang langgar perintah Allah.

Yang penting, baik itu ialah baik di sudut syara'........Wallahua'lam. Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment