Pages

Wednesday, March 31, 2010

Meniti perubahan 4...



Saudara yang dikasihi,

Cuba lihat ketekunan penanam bonsai membentuk pokok bonsainya.

Di dalam fikirannya sudah tergambar bentuk yang hendak dihasilkan ke atas pokok bonsainya. Proses untuk menghasilkan pokok bonsai sebagaimana yang dihajatinya bukan mengambil masa yang sekejap. Tetapi mungkin bertahun-tahun lamanya. Tetapi itulah proses yang perlu dilakukannya dari sehari ke sehari, dari minggu ke bulan dan dari tahun ke tahun.





Baginya yang penting dia akan dapat menghasilkan pokok bonsai sebagaimana yang dihajatinya.

Begitulah perumpaan yang saya buat bagi kita yang hendak berubah bagi mencapai satu-satu matlamat. Kita tidak boleh lari dari fitrah atau hukum yang Allah telah tentukan bahawa untuk mendapatkan satu-satu hasil atau untuk mencapai satu-satu matlamat, kita perlu melalui jalan-jalan atau langkah-langkah yang tertentu.

Seorang yang memegang Ph D, telah melalui langkah-langkah awal sebelum mendapat Ph D. Dia kena masuk sekolah rendah, kemudian sekolah menengah, Universiti, buat ijazah, master dan barulah boleh buat Ph D.

Saudaraku.

Perlu ada gambaran bagi kita, kita nak jadi bagaimana?. Nak jadi orang yang macam mana?

Selama ini mungkin ramai orang yang fikir nak jadi apa. Nak jadi cikgu, nak jadi pensyarah, nak jadi doctor dan sebagainya.

Tapi yang kita perlu fikir juga, kita nak jadi pensyarah yang macam mana atau guru yang macam mana?

Bagaimana keperibadian kita sebagai seorang guru, pensyarah dan sebagainya.

Bagaimanakah bentuk sumbangan yang boleh kita berikan kepada agama, bangsa dan Negara dengan kedudukan kita sebagai guru dan pensyarah.

Yang saya fikir, guru-guru atau pensyarah-pensyarah perlu berjiwa Islam, berkeperibadian Islam, mempunyai kefahaman Islam yang betul dan tahu hala tuju ke arah mana hendak dibawa orang-orang di bawah mereka.

Saudara golongan terpelajar bolehlah fikir-fikirkan perkara ini. Saya sekadar menyuarakan pandangan. Saya bukan golongan terpelajar atau ahli agama.

Saya memberikan penekanan kepada proses perubahan yang kita kena lalui dalam hidup kita. Supaya kita beberapa tahun akan datang lebih baik daripada kita pada hari ini.

Wallahu a’lam..

No comments:

Post a Comment