Pages

Sunday, July 31, 2011

Salam Ramadhan....


Saudaraku yang dikasihi, marilah kita tujukan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Allah swt. kerana telah memanjangkan usia kita semua sehingga kita dapat berada di bulan Ramadhan yang mulia ini.

Ramadhan adalah anugerah Allah kepada kita semua. Di dalamnya terdapat berbagai-bagai kelebihan… Bagi orang-orang yang dapat mengawal nafsunya, mengawal pancaindera, mata, telinga, mulut/lidah, anggota-anggota yang lain….mengawal perut, mereka akan mendapat keuntungan..

Ramadhan adalah bulan bagi orang-orang yang ingin mendapatkan sebanyak-banyak bekalan… bekalan iman dan taqwa. Bekalan untuk menuju hari akhirat.

Ramadhan adalah anugerah Allah untuk orang-orang yang beriman…tidak kira tua atau muda asalkan aqil dan baligh. Tidak kira bujang atau berkahwin, tidak kira duda atau janda, tidak kira pangkat keturunan, tidak kira badan besar atau kecil…kalau kita hendakkan kelebihan yang Allah sediakan, kita sendirilah yang kena usaha.

Ramadhan adalah anugerah Allah untuk mentarbiyah diri kita agar kita mempunyai cukup persediaan untuk menghadapi sebelas bulan seterusnya.

Ramadhan amat bermakna bagi orang-orang yang tahu menilai tentang kemuliaan, kebesaran dan kelebihannya. Ramadhan umpama mata air yang berada di tengah padang pasir. Para pedagang singgah untuk mendapatkan bekalan dan kemudian meneruskan perjalanan mereka..

Saudaraku yang dikasihi…
Saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat beribadah kepada saudara sekelian di bulan Ramadhan yang penuh barakah ini. Semoga Allah memberikan kekuatan kepada kita agar kita sama-sama dapat menghidupkan Ramadhan kali ini dengan amal ibadah sebanyak mungkin.

No comments:

Post a Comment