Pages

Saturday, August 20, 2011

Munajat Ramadhan


Ya Rabbi, ya Rabbi, ya Rabbi. Aku bersyukur kepadaMu kerana memberikan kesempatan kepadaku, dapat hidup dan menghirup udara Ramadhan yang telah memasuki satu pertiga terakhir. Hari-hari yang engkau janjikan dengan pembebasan daripada api neraka.
Aku meminta kepadaMu redhaMu dan Syurga dan aku berlindung daripada kemurkaanMu dan neraka.

Allahumma ya Allah, peliharakanlah aku sebagaimana engkau memelihara hamba-hambaMu yang soleh.

“Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepadaMu ketetapan di dalam urusan ini, azam yang teguh di dalam hidayah dan aku meminta kepadaMu hati yang khusyuk yang selamat sejahtera, akhlak yang lurus, lidah yang benar dan amal yang diterima dan aku meminta kepadaMu dari kebaikan yang Engkau ketahui dan aku berlindung denganMu dari kejahatan yang Engkau ketahui dan aku meminta ampun kepadaMu bagi yang Engkau ketahui kerana sesungguhnya Engkau mengetahui dan aku tidak mengetahui dan Engkaulah yang mengetahui segala yang ghaib”.
(At Tarmizi)

Wahai Tuhanku peliharalah aku dari segala kejahatan dan dari fitnah lahir dan batin. Jadikanlah segala amalku yang paling baik kesudahannya dan sebaik-baik hariku adalah hari aku bertemu denganMu.

Rasanya aku tidak layak untuk memohon sesuatu yang tinggi dari sisiMu.. As syahadah di jalanMu, Al Firdaus Al A’la, syurga Firdaus yang tertinggi bersama para Nabi-nabi, siddiqin, syuhada’ dan solihin. Tetapi bukankah itu yang terbaik bagiku?

Wahai Tuhan…bantulah aku agar aku dapat mencapai apa yang terbaik untukku. Bantulah aku agar aku dapat mengatasi segala kekurangan dan kelemahan diri.

Wahai Tuhanku, jadikanlah selawatMu, rahmatMu dan berkatMu ke atas junjungan Baginda Rasulullah s.a.w. Saidi Mursalin dan Iman al-muttaqin. Wahai TuhanKu, bangkitkanlah Baginda di makam orang yang terpuji yang disukai oleh orang-orang dahulu dan orang-orang yang kemudian.


No comments:

Post a Comment