Pages

Wednesday, September 21, 2011

Satu Kenangan....


Semalam, sepulangnya dari pejabat, hatiku tergerak untuk menziarahi seorang kenalan yang ku panggilnya Abang Awi. Rumahnya tidak berapa jauh daripada pejabatku. Sudah agak lama aku tidak menziarahinya....sudah lebih kurang setahun. Entah bagaimana keadaannya sekarang, bisik hatiku.

Beliau seorang pesara tentera, kemudian bekerja sebagai pemandu ambulan di Hospital Besar Kuala Terengganu, yang sekarang dikenali dengan nama Hospital Sultanah Nurzahirah. Usianya telah menjejaki 59 tahun. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini beliau agak kurang sihat kerana diserang oleh penyakit kencing manis.

Setibanya aku di rumahnya aku memberi salam beberapa kali. Kemudian isterinya muncul dan menjawab salam. Lantas aku bertanya: "Abang Awi ada di rumah...kak?"

Isteri Abang Awi menjawab: "Abang Awi dah tak ada.....dia meninggal di pertengahan bulan Ramadhan baru-baru ini."

Innaalillaahiwainnaailaihiroji'uun..ucapan yang hanya mampu kulafazkan.

“Setiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.” (Ali-’Imran: 185)


"Milik Allah apa yg Dia ambil. MilikNya jua apa yang Dia beri. Tiap sesuatu
ada tempoh (ajal) disisiNya. Bersabarlah dan harapkan ganjaran Allah atas
kesabaranmu itu" **(Hadis Takziah dari Majmuah Rasail Imam
Al-Banna).

*Perkataan ini diucapkan kepada waris-waris orang yang
meninggal dunia.

No comments:

Post a Comment