Pages

Wednesday, September 23, 2009

Catatan Syawal.

Ramadhan baru sahaja meninggalkan kita. Kenangan bersamanya semakin pudar. Pahit dan manis yang dilalui bersamanya semakin menghilang dari ingatan. Syawal yang baru menyusul telah mengisi ruang-ruang kosong di dalam lipatan hati yang sebelum ini menanti-nantikan pertemuan dengan orang-orang yang dikasihi.
Syawal telah mempertemukan sesama kita yang telah lama terpisah. Mempereratkan kembali tali persahabatan, ukhuwwah dan silaturrohim. Pertemuan yang amat bermakna bagi kita semua. Pada hari yang mulia. Hari kemenangan bagi mereka yang telah melalui perjuangan yang agak mencabar selama sebulan.
Perjuangan bagi mereka yang benar-benar mengharapkan redho Ilahi. Bagi mereka yang tidak berjuang, mungkin mereka hanya mendapat lapar dan dahaga sahaja. Semoga Allah tidak memasukkan kita ke dalam golongan yang sedemikian.
Aku dan keluarga juga tidak ketinggalan untuk pulang ke kampung isteriku yang perjalanannya mengambil masa lebih 6 jam. Sempat berbuka puasa bersama ibu mertua di hari terakhir Ramadhan.
Satu Syawal, sembahyang sunat Idulfitri, ziarah kubur bapa mertua dan keluarga isteri yang sudah meninggal serta ziarah sanak saudara yang lain.
Dua Syawal, ke K Lumpur sepetang, ziarah abangku dan keluarganya serta ziarah sebentar ke kubur nenek dan adikku dekat Kg. Nakhoda.
Tiga Syawal, aku dan keluarga bertolak kembali dari Tg. Besar, K. Lipis ke KT.

1 comment:

  1. Masih belum terlambat saya mengucapkan salam Aidifitri dan mohon maaf zahir dan batin pada Pak Mat Sekeluarga.

    Moga-moga akan dapat bersua kembali, InsyaAllah.

    ReplyDelete