Pages

Wednesday, July 8, 2009

MASA dan KEHIDUPAN

Masa terus beredar. Peristiwa semalam meninggalkan seribu kenangan dan kedatangan hari esok dinanti dengan seribu harapan. Semalam 15 hb. Rejab 1430, tarikh itu tidak akan berulang sampai bila-bila.

Ada orang yang tak cukup masa kerana terlalu banyak kerja yang hendak dibuat dan ada orang yang membuang masa dengan sia-sia kerana tidak ada kerja. As Syahid Hassan Al Banna pernah menyatakan, 'Sesungguhnya amanah yang kamu pikul dan tanggungjawab yang perlu kamu laksanakan adalah lebih besar berbanding dengan usia yang kamu ada.' Itu adalah pandangan orang yang berjiwa besar dan faham tentang kewujudannya di atas muka bumi ini, iaitu untuk melaksanakan satu agenda besar sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah swt.



Sahabat-sahabat yang dikasihi, tujuan Allah mencipta kita adalah supaya kita beribadah kepadaNya dan supaya kita menjadi khalifah atau wakil Allah di atas muka bumi ini. Beribadah dalam bentuk yang luas, meliputi ibadah khusus dan ibadah umum. Islam telah mengajar kita segala perkara dan Allah menghendaki kita untuk mengamalkannya secara keseluruhan. Bukan mengambil sebahagian daripada islam, yang kita rasa sesuai atau yang mudah bagi kita untuk melaksanakannya sahaja dan mengetepikan apa yang kita rasa menyusahkan kita.

Allah yang mencipta kita dan alam ini. Sudah tentu Dia lebih tahu apa yang baik untuk kita. Sebagaimana orang yang mencipta komputer, tentu dia lebih tahu tentang hasil ciptaannya daripada orang lain.

Persoalan-persoalan beginilah yang selalu aku didedahkan ketika aku mula-mula mendapat kefahaman islam satu ketika dahulu........

No comments:

Post a Comment