Pages

Sunday, October 11, 2009

Pengalaman....jamuan raya.

SEMALAM-11/10/09, merupakan hari yang agak bermakna bagiku. Rumahku dikunjungi oleh para tetamu bermula daripada pukul 11.30 pagi, tidak putus-putus sehinggalah menjelang waktu isyak. Semalam aku dan isteriku menjemput jiran -jiran yang berdekatan serta sahabat-sahabat dan kawan-kawan tempat kerjaku dan isteriku untuk jamuan raya. Tidak ketinggalan turut kujemput pelajar-pelajar yang agak rapat denganku termasuk beberapa orang pelajar daripada Sudan, Nigeria, dan Oman. Aku bersyukur kepada Allah swt. kerana juadah yang kami sediakan adalah mencukupi dan tidak berlaku terlalu banyak pembaziran.

Yang sebenarnya, sehari sebelumnya aku dan isteriku telah bertungkus lumus membuat persediaan menyediakan makanan untuk jamuan tersebut sehinggalah ke pukul 4 pagi. Kebanyakan makanan kami masak sendiri. Untungnya kerana isteriku pandai memasak. Bolehlah jimat duit sedikit. Lebih-lebih lagi isteriku pandai membuat nata de coco dan jeli kelapa yang menjadi tarikan para tetamu.

Mula-mulanya aku bimbang juga kalau-kalau makanan yang kami sediakan tidak mencukupi. Maklumlah jemputan agak ramai. Aku berdoa kepada Allah agar semuanya berjalan dengan baik, dan aku merasakan dengan perkenan Allah jugalah majlis yang diadakan semalam berjalan dengan amat memuaskan.

Keletihan membuat persediaan kami rasakan berbaloi............. Alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment