Pages

Sunday, October 4, 2009

Puasa Syawal & Trajidi Padang

Hari ini adalah 16 hb. Syawal. Bagi kita yang masih ingin meneruskan berpuasa, dengan berpuasa 6 hari di bulan Syawal , masih ada peluang lagi untuk kita berpuasa. Apa salahnya kita saling memperingatkan sahabat-sahabat kita untuk sama-sama melakukan amalan yang mulia ini. Sekurang-kurangnya ia boleh memberikan kebaikan kepada kita bersama.

Aku teringat kata-kata seorang kawanku yang bergiat di dalam satu badan dakwah. Katanya, kadang-kadang setengah orang silap di dalam membuat tanggapan tentang ibadat sunat . Mereka anggap, perkara yang sunat ni, kalau tak buat tak apa atau tidak berdosa dan kalau buat dapat pahala. Katanya, sepatutnya kita perlu nampak, kalau tak buat perkara sunat, kita rugi. Tak dapat apa-apa tu rugi lah... Betul juga, cuba bayangkan, kalaulah pahala itu ibarat duit. Orang lain dapat duit, tapi kita tak dapat. Rugi kan!! Kalau nak buat yang wajib sahaja berapa banyak sangat perkara-perkara yang wajib. Sedangkan perkara yang wajib sendiri pun ramai yang tinggalkan, seperti solat dan menutup aurat.

Beralih kepada peristiwa sedih yang telah menimpa saudara-saudara kita di Padang, Sumatera. Kita patut turut rasa simpati di atas trajidi yang menimpa mereka. Baru beberapa hari mereka (kita semua) bergembira menyambut lebaran. Kenangan manis belum hilang di ingatan. Tiba-tiba trajidi sedih telah menimpa mereka. Cuba kita bayangkan jika kejadian sebegitu menimpa diri kita sendiri. Kita masih mampu menarik nafas lega kerana kita tidak berada sebagaimana situasi yang mereka rasai. Namun ianya perlu menjadi iktibar bagi kita. Apabila Allah kehendaki sesuatu perkara itu berlaku, ia pasti berlaku. Hari ini hari mereka dan hari esok kita belum tahu apa yang bakal menunggu diri kita sendiri.

Berdoalah kebaikan untuk mereka dan untuk diri kita juga. Bantulah mereka dengan memberikan sumbangan , baik yang berbentuk material mahupun spiritual.

No comments:

Post a Comment