Pages

Wednesday, May 12, 2010

Rasa syukur....


As we take Knowledge, we should spread Knowledge too.



Saya rasa bersyukur kepada Allah swt. kerana semalam saya telah dapat memasukkan….'al-Quran' ke dalam blog saya dengan bantuan seorang kawan..

Dengan yang demikian, saya dengan mudah dapat menatap Al-Quran, mendengar bacaan al-Quran daripada qari-qari yang terdapat di dalam senarai, dapat mengetahui terjemahan ayat-ayat al-Quran dan sedikit sebanyak dapat mengetahui hukum-hukum tajwid.

Saya juga menjemput saudara untuk sama-sama memenafaatkannya. Sila klik…Quran Explorer…di sebelah kanan….

Saya juga memasukkan 'Pembina' ke dalam blog list saya. Mungkin ianya bermenafaat untuk para belia.

Saya bukanlah mahir sangat dalam penggunaan komputer dan mengendalikan blog. Saya telah memperbaiki penampilan blog saya sedikit demi sedikit sehinggalah seperti yang dapat dilihat sekarang. Itu pun masih banyak kekurangan berbanding dengan blog-blog orang lain yang saya kagumi.

Apa yang penting bagi saya, blog saya dapat dijadikan sebagai saluran dakwah. Agar saya dapat memasukkan bahan-bahan yang bercorak agama dan mengajak kepada kebaikan. Supaya tetamu saya dapat mengambil menafaat darinya.

Saya masih memasukkan hasil tulisan orang lain ke dalam blog saya supaya ianya dapat dikongsi bersama. Kalau harapkan saya sendiri untuk menulis bahan-bahan ugama untuk blog saya…..setakat mana sangat yang saya mampu.

Namun, di dalam usaha-usaha untuk memertabatkan Islam sebagai sistem hidup, saya usahakan juga sekadar termampu. Menggerakkan dakwah dalam ruang-ruang yang saya boleh lakukan.

Dalam situasi umat Islam berada di dalam keadaan lemah, siapa pun kita dan dalam situasi mana pun kita berada, kita perlu memberikan sumbangan kepada Islam. Lakukanlah yang terbaik yang kita mampu.

Sebagaimana kata-kata orang Inggeris:

If you can’t be a highway, then just be a trail,
If you can’t be a sun, be a star,
It isn’t by the size that you win or fail-
Be the best of what ever you are!

Namun jalan yang terbaik ialah dengan kita menggabungkan diri kita ke dalam kumpulan-kumpulan atau persatuan-persatuan Islam. Kerana yang lemah akan menjadi kuat jika kita bersatu. Islam menuntut kita supaya berjemaah.

Setakat ini dulu di pertemuan ini. Semoga jumpa lagi di waktu yang lain.

No comments:

Post a Comment