Pages

Sunday, July 4, 2010

Sesi pengajian bermula...



Hari ini, Ahad, 04 hb. Julai 2010, pendaftaran pelajar baru UMT, sesi Julai 2010-1011. Minggu jalinan mesra bermula daripada 4-7 hb, Julai 2010.

Bagi anda yang pernah belajar di IPT, mungkin telah melalui perkara yang sama. Daftar kemasukan, masuk asrama, dapat kawan baru, minggu jalinan mesra dan seterusnya mengikuti pengajian di IPT.

Bermula dari tahun pertama, kedua, ketiga dan sambung master, Ph D atau cari kerja. Itulah proses pengajian yang saya lihat berlaku di tempat saya bekerja.

Setiap pelajar yang datang ke IPT mempunyai harapan, cita-cita dan matlamat tertentu. Mereka yang mempunyai matlamat untuk cemerlang dalam pelajaran akan belajar bersungguh-sungguh untuk mencapai matlamat mereka.

Ibu bapa yang menghantar anak-anak mereka ke IPT juga mempunyai harapan yang tertentu untuk anak-anak mereka.
Yang penting mereka harapkan anak-anak mereka berjaya di dalam pelajaran.

Nasihat yang biasa diberikan oleh ibu-bapa untuk anak-anak mereka ketika melepaskan anak-anak mereka belajar di IPT ialah, “Jaga diri baik-baik, belajar rajin-rajin, jangan tinggal sembahyang, pandai-pandai pilih kawan…dsb”

Di dalam pemikiran ibubapa, mereka harapkan agar anak–anak mereka menjadi orang yang berjaya di dalam hidup. Berjaya menjadi seorang manusia yang berjaya. Bukan sekadar berjaya di dalam pelajaran, kerana ramai orang yang berjaya dalam pelajaran tetapi gagal dalam hidup.

Pelajar menggalas harapan ibubapa. Mereka perlu faham tujuan memasuki IPT. Di samping pelajar juga menggalas harapan atau amanah agama kepadanya. Lebih jelas lagi amanah Allah terhadapnya.

Oleh sebab itu, pelajar perlu sedar, di samping menimba ilmu-ilmu akademik, mereka perlu juga memperkemaskan diri mereka dengan ilmu agama, supaya ianya berjalan seiring diantara tuntutan duniawi dan ukhrawi.

No comments:

Post a Comment