Pages

Friday, October 22, 2010

Muhasabah Iman


IMAN...
Perkara yang amat penting bagi kita semua. Namun ia menjadi perkara yang kurang diberi perhatian. Kita mungkin lebih memberi perhatian kepada perkara-perkara lain. Itulah realitinya.

Kesibukan dengan hal-hal keduniaan mungkin telah menenggelamkan ingatan kita kepada persoalan IMAN. Sibuk dengan kerja, urusan keluarga, aktiviti ko kurikulum, menulis 'assignment' bagi pelajar dan sebagainya.

Tidak beriman, tidak sempurna iman, lemah iman, iman yang turun naik, kuat iman, sempurna iman. Itulah kategori iman yang pernah kita dengar.

Dr Yusuf Al Qardhawi menulis dalam bukunya 'Iman dan kehidupan', Iman ialah kepercayaan yang meresap ke dalam hati, dengan penuh keyakinan, tidak bercampur syak dan ragu, serta memberi pengaruh bagi pandangan hidup, tingkah laku dan perbuatan sehari-hari.

Ketika iman kita kuat kita rajin dan khusyuk dalam beribadah dan ketika iman kita lemah kita rasa berat dan tawar dalam beribadah.

Rasulullah SAW ada bersabda:

Maksudnya: Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan, Rasulullah s.a.w bersabda “Perbaharuilah iman kamu”.
Para sahabat r.a bertanya “Ya Rasulullah, bagaimana kami dapat memperbaharui iman kami?” Baginda s.a.w bersabda “Perbanyakkan mengucap La ila haillallah……
(Hadith riwayat Imam Ahmad, Tabrani, Targhib)

Marilah kita sama-sama menjaga iman kita. Perbanyakkanlah mengucap La ila haillallah...

Rasailah Allah sentiasa memerhatikan kita dan MalaikatNya sentiasa mencatatkan segala amalan kita.

No comments:

Post a Comment