Pages

Saturday, November 6, 2010

Renung sejenak...


Saudaraku yang di kasihi,
Marilah kita merenung sejenak dan sama-sama berfikir. Merenung tentang alam ciptaan Allah ini. Allah ciptakan bumi, bulan, matahari serta planet-planet yang lain.
Allah ciptakan juga segala keperluan untuk manusia hidup di atas muka bumi ini.

Allah ciptakan manusia dengan akal yang sempurna supaya manusia dapat terokai setiap ruang dan mengambil menafaat daripada ciptaanNya.

Amat tersusun dan amat halus ciptaan Allah.

Lebih jauh daripada itu, Allah utuskan para nabi dan para rosul untuk membimbing manusia ke jalan yang benar. Allah turunkan kitab-kitab supaya manusia dapat berpandukan kepadanya.

Sehingalah sampai kepada Nabi Muhammad s.a.w., di mana baginda telah mempusakai kita dengan kitab Al-Quran dan hadith-hadith baginda.

Ini adalah untuk kepentingan umat manusia, supaya manusia dapat berpandu kepadanya di dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan urusan hidup mereka. Juga dalam soal-soal beribadah kepada Allah swt.

Oleh kerana manusia adalah milik Allah, sudah tentu amat layak bagi Allah mengadakan peraturan hidup yang boleh menjamin keselamatan dan kesejahteraan mereka.

Namun sebahagian besar manusia telah engkar daripada mematuhi hukum-hukum atau peraturan yang Allah telah tetapkan. Ini adalah kerana kejahilan dan kedegilan mereka sendiri.

Bagi kita yang sedar akan tanggungjawab kita untuk mengabdikan diri kepada Allah, dan berjuang untuk menegakkan agamaNya, marilah sama-sama kita berusaha untuk meningkatkan hubungan kita dengan Allah swt. Melaksanakan suruhanNya dengan lebih bersungguh-sungguh dan mengambil bekalan kekuatan dariNya untuk perjuangan yang masih panjang.

“Sesungguhnya bumi ini kepunyaan Allah, diwariskanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambaNya; dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.” (Al-A’raf: 128).

“Sesunguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamaNya (ugama Islam); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.” (Al-Haj: 40).

No comments:

Post a Comment