Pages

Wednesday, June 15, 2011

Keciwa...cetusan rasa....


Keciwa…
Tiba-tiba saja perkataan keciwa melintas di dalam benak saya. Mungkin ia sesuatu yang menarik kalau dapat saya bicarakan tentangnya, saya fikir.

Kerana perasaan keciwa sedikit sebanyak telah dan akan dirasai atau dilalui oleh semua orang di sepanjang kehidupan mereka.

Ada orang yang berhadapan dengan perasaan keciwa yang parah sehingga sanggup membunuh diri. Ada orang yang memendamkan perasaan keciwa mereka sehinggalah ke akhir hayat.

Ada orang yang menyedari dan merasai kekeciwaan itu bertapak di dalam sanubari mereka dan menanggung keperitannya berpanjangan…

Ada orang yang tidak sedar bahawa kekusutan fikiran yang mereka hadapi adalah disebabkan sesuatu kekeciwaan yang telah mereka alami.

Dari pengamatan saya, saya rasa perasaan keciwa itu boleh lahir kerana tidak tercapai sesuatu yang dihajati atau tidak mendapat sesuatu yang diharap-harapkan. Mendapat sesuatu yang tidak berkenan di hati. Kehilangan sesuatu yang dimiliki dan perkara-perkara yang seumpamanya.

Ditinggalkan kekasih… putus cinta…gagal dalam peperiksaan…kehilangan harta benda…. Tidak mendapat kasih sayang ibu bapa… pasangan berlaku curang…. Menerima pembahagian yang tidak adil…..keciwa kerana apa yang kita harapkan untuk kita perolehi tetapi orang lain yang dapat….. dan berbagai-bagai sebab musabbab lagi yang boleh menyebabkan seseorang boleh mengalami kekeciwaan.

Perasaan keciwa melahirkan perasaan tidak puas hati… Hati yang sentiasa berserabut… Tidak tenang.. Marah, dendam, perasangka buruk dan berbagai-bagai gangguan mental.

Perasaan keciwa yang terpendam kadang-kadang menyebabkan wajah seseorang tidak berseri, pudar, tidak ceria, kurang menarik dan sebagainya.

Ada orang yang berjaya mengikis perasaan keciwa yang mereka alami. Mereka kembali kepada ketentuan Allah. Mereka menerima apa yang berlaku sebagai satu takdir. Mereka bersangka baik kepada Allah dengan memujuk hati mereka supaya merasakan apa yang berlaku ada hikmah di sebaliknya.

Orang-orang yang rapat hubungan hati mereka dengan Allah tidak akan rasa keciwa terhadap apa yang Allah takdirkan kepada mereka.

Dalam kehidupan sekarang, kehidupan berlumba-lumba, kehidupan yang banyak berlakunya tipu muslihat, kehidupan yang banyak cabaran, penting bagi kita mempunyai ketahanan mental untuk berhadapan dengan perkara-perkara tersebut.

Jalannya tidak lain daripada kita mendekatkan diri dengan Allah swt. Mentaati segala suruhannya. Buat apa yang diperintahkan untuk kita melakukannya dan tinggalkan apa yang diperintahkan untuk kita meningalkannya.

Adakah anda mengalami rasa keciwa???? Apakah punca anda rasa keciwa?? Jangan biarkan rasa keciwa merosakkan hidup kita…

Wallahua’lam….

No comments:

Post a Comment