Pages

Monday, June 6, 2011

Perceraian


Malam tadi saya telah menonton satu rancangan di televisyen yang membicarakan tentang perceraian. Di dalam rancangan tersebut ada dinyatakan bahawa mengikut statistik 2009, purata kes perceraian dalam sehari ialah 75 kes.

Kalau 75 kes sehari, setahun dah berapa……banyak tu…. Adakah kita sebagai satu anggota dalam masyarakat tidak merasa prihatin dengan keadaan tersebut?

Akibat perceraian, sedikit sebanyak akan memberikan kesan kepada anak-anak. Berlaku kurang keseimbangan di dalam satu-satu keluarga. Bertambahnya ibu-ibu tunggal yang terpaksa menanggung beban sebagai ketua keluarga. Anak-anak yang kurang mendapat kasih sayang dan penjagaan yang sepatutnya.

Keluarga adalah satu unit daripada masyarakat. Apabila sesuatu keluarga rosak, ia akan memberi kesan kepada kesetabilan masyarakat. Apabila lebih banyak keluarga-keluarga dalam masyarakat itu rosak, maka ia akan menyumbang kepada berbagai-berbagai penyakit masyarakat.

Apakah bentuk masyarakat atau negara yang kita kehendaki untuk anak-anak cucu kita akan datang? Menjadi tanggung jawab kita bersama untuk merancangnya. Kerana jenerasi hari ini adalah bertanggungjawab di dalam melahirkan bentuk jenerasi akan datang.

Kembali kepada soalan kawan saya yang pernah bertanya kepada saya bagaimanakah cara untuk mengelakkan atau mengurangkan berlakunya perceraian. Jawapan saya ringkas saja, kita kena jadi orang baik. Orang baik ialah orang yang taat suruhan agama.

Orang yang baik akan cari pasangan di kalangan orang baik-baik. Suami isteri yang baik akan saling menjaga batas-batas agama di dalam kehidupan berumah tangga. Saling bantu membantu, nasihat menasihati untuk melaksanakan amanah Allah. Apabila berlaku pertelingkahan mereka akan rujuk kepada kehendak agama.

Kita, anak-anak kita dan setiap orang kena jadi orang baik. Hanya dengan patuh kepada suruhan agama sahaja yang boleh menjadikan kita orang baik.
Bukankah keluarga itu datangnya daripada individu-individu. Bila baiknya individu akan baiklah sesebuah keluarga dan seterusnya masyarakat.

Perceraian itu ibarat satu penyakit. Untuk menghapuskan penyakit itu perlu dilihat kepada puncanya. Sebagaimana demam denggi yang berpunca dari nyamuk. Kalau bagi ubat sahaja, puncanya tidak disekat bagaimana penyakit itu dapat dihapuskan.

Oleh sebab itu penyelesaian kepada masalah perceraian saya nampak, masyarakat perlu dididik dengan didikan agama dan jauhkah mereka daripada budaya/pengaruh barat yang merosakkan.


Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment