Pages

Sunday, January 15, 2012

Kesihatan dan Kebaikan jiwa.

Sahabat-sahabat yang dikasihi.

Mari kita lihat satu nasihat Luqman.

Kata-kata Luqman..."Wahai anakku! Tiada kekayaan yang lebih bernilai daripada KESIHATAN dan tiada nikmat yang lebih utama daripada KEBAIKAN JIWA."


Apa yang boleh kita pelajari daripada kata-kata beliau?

Dua perkara penting yang disebut oleh Luqman ialah KESIHATAN dan KEBAIKAN JIWA.





Kesihatan bersandarkan kepada jasad atau jasmani dan kebaikan jiwa pula bersandarkan kepada rohani seseorang. Itulah dua unsur yang membentuk seorang insan, yang kewujudannya adalah sebagaimana yang kita dapat lihat.

Nikmat serta kekayaan adalah dua perkara yang sentiasa menjadi perhatian utama kebanyakan manusia. Manusia sanggup melakukan apa saja untuk mendapatkan nikmat dan kekayaan.

Tetapi apakah ertinya kekayaan bagi individu yang berpenyakit? Yang mempunyai masalah kesihatan? Sampai makan minum dan untuk bergerak pun terpaksa mengharapkan orang lain. Sebaliknya individu yang sihat boleh melakukan apa sahaja dengan bebas. Bekerja, beramal dan sebagainya dan hidup dengan penuh ceria.

Seterusnya, kebaikan jiwa adalah nikmat yang paling besar. Apa ertinya kenikmatan mempunyai harta kekayaan, pangkat, isteri yang cantik jelita bagi seorang individu yang mempunyai jiwa yang rosak atau jiwa yang tidak baik.

Rumahtangga, masyarakat dan negara boleh hancur akibat manusia-manusia yang jahat jiwanya.





Kesimpulannya...kita perlu sentiasa menjaga kesihatan tubuh badan dan jiwa kita supaya ianya sentiasa berada di dalam keadaan baik. Nikmat kesihatan tubuh badan dan nikmat mempunyai jiwa yang baik adalah nikmat yang tidak ternilai harganya.

Marilah kita kembali menekuni apa yang telah digariskan dan ditunjukkan dalam al Quran dan sunnah Rasulullah SAW dan menjadikan kedua-duanya sebagai panduan hidup kita.

Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment