Pages

Tuesday, January 3, 2012

BESI

Bermulanya Sejarah Ini (BESI) 2011
Montaj rasmi sempena program ‘Bermulanya Sejarah Ini’ atau singkatannya BESI yang telah dianjurkan oleh Biro Dakwah, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Jordan.




Apa yang ingin saya bicarakan bukan BESI, sebagaimana yang kita tonton di atas, tetapi ialah besi, sejenis logam yang senang kita jumpai di mana-mana sahaja.

Perkataan besi disebut oleh Rasulullah SAW di dalam sebuah hadis Baginda yang bermaksud,“sesungguhnya hati itu berkarat seperti besi yang berkarat”. Ketika seorang sahabat bertanya: “Bagaimana menghilangkannya?” Beliau menjawab, “Mengingat mati dan membaca Al Qur’an”


Hadis di atas mengumpamakan hati manusia seperti besi, yang boleh bertukar daripada bersih berkilat, menjadi berkarat. Siapa yang tidak mengenal besi? Bagaimana besi boleh berkarat?


Besi yang ada harapan untuk digilap kembali



Besi yang tidak ada harapan untuk kembali ke bentuknya yang asal




Besi akan mudah berkarat apabila ianya terdedah dengan persekitaran yang berhabuk, hujan dan panas, apa lagi jika ianya terdedah dengan udara laut atau air laut.

Amat tepat sekali apabila Rasulullah mengumpamakan hati manusia adalah seperti besi. Besi yang pada asalnya bersih, berkilat dan tidak ada karat, boleh berkarat sebagaimana hati seorang mukmin yang pada mulanya bersih, bertukar menjadi kotor, berselaput, berpenyakit dan sebagainya.

Kalau besi berkarat adalah kerana faktor luaran, hati juga boleh berkarat disebabkan faktor luaran, iaitu melalui apa yang seseorang muslim itu dengar dan lihat, jelasnya pengaruh suasana di sekelilingnya. Sesuatu yang dilihat dan didengari, itulah yang akan masuk ke dalam hati dan memberi kesan kepada hati itu.

Oleh sebab itu Islam menganjurkan kepada kita supaya memilih kawan-kawan yang baik dan mencari suasana dan persekitaran yang baik.

Penting sangat ke hati itu?

Untuk mengetahui betapa pentingnya hati itu, mari kita lihat hadith-hadith Rasulullah SAW berhubung dengan hati.

Maksud hadith: "Allah tidak menilik rupa paras kamu bahkan Allah menilik kepada hati kamu".

"Ketahuilah bahwa di dalam tubuh ada seketul daging, apabila daging itu baik maka seluruh tubuh itu baik. Dan apabila daging itu rosak maka seluruh tubuh itupun rosak. Ketahuilah, itulah hati". – Hadis riwayat Bukhari.

Sejauh mana kita menjaga hati kita? Sejauh mana kita cuba pastikan supaya hati kita tidak berkarat, atau diselaputi dengan titik hitam akibat masiat atau dosa yang kita lakukan? Kita sendiri lebih mengetahui tentang hati kita.

Marilah sama-sama kita menjaga hati kita agar ianya sentiasa terhindar daripada ditutupi oleh debu-debu maksiat dan mendapat perlindungan Allah swt.

Marilah selalu kita berdoa dengan doa: "Wahai tuhan yg membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di dalam agamaMU dan dalam ketaatan kepadaMu".



Firman Allah: “Orang-orang yang beriman itu hati mereka menjadi tenteram kerana mengingat Tuhan. Ingatlah, bahwa dengan mengingat Tuhan itu, hati menjadi tenteram. Orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebaikan, mereka memperoleh untung baik dan tempat kembali yang utama.” [Ar-Ra’du ayat 28-29]

No comments:

Post a Comment