Pages

Saturday, January 14, 2012

Semoga aku tidak lebih lemah dari ayam jantan.


Malam menghampiri ke separuh usia.... Entah apa yang akan ku nukilkan? Aku baru masuk ke 'new posts'. Harapannya ingin memasukkan post baru.

Fikiran masih menerawang....berada di medan khayalan.

Memang benar kata-kata yang berbunyi: 'Medan khayalan tidak sama dengan medan bercakap. Atau medan tulisan'. Terasa sukar untuk menulis sesuatu sebab idea agak kabur.

Aku lantas mengambil sebuah buku yang bertajuk 'Surah Luqman, mendidik anak cemerlang', yang berada di depanku. Aku belek-belek...dan di bahagian akhir buku itu terkumpul kata-kata hikmah Luqman.

Aku petik salah satu kata-katanya...yang berbunyi: "Wahai anakku,janganlah engkau menjadi lebih lemah daripada seekor ayam jantan yang berkokok pada waktu pagi hari, sedangkan engkau masih berbaring di katilmu".

Luqman memang terkenal dengan kata-kata hikmahnya. Kata-kata yang ringkas tetapi penuh makna.

Malam terus merangkak dan mula melewati ke pertengahan malam. Aku perlu membuat persiapan untuk memulakan tidurku. Aku takut akan menjadi lebih lemah daripada ayam jantan.

No comments:

Post a Comment