Pages

Sunday, February 12, 2012

Renungan....



Di bawah ialah satu post yang saya ambil di 'face book' yang ditulis oleh Bicara Hidayah. Semoga ianya bermenafaat untuk kita bersama.

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Sahabat, seutas perkongsian di pagi ini, sebuah hadith Qudsi:

Dari Abu Hurairah رضي الله عنه , katanya: Bersabda Rasulullah صلى الله عليه وسلم:

Berfirman الله Yang Maha Agung:

"AKU berada dalam sangkaan hamba-Ku tentang AKU, dan AKU bersama-nya ketika ia menyebut AKU. Bila ia menyebut AKU dalam dirinya, AKU menyebut dia dalam Diri-KU. Bila ia menyebut AKU dalam khalayak, AKU menyebut dia dalam khalayak yang lebih baik dari itu. Bila ia mendekat kepada-KU satu jengkal, AKU mendekat kepadanya satu hasta. Bila ia mendekat kepada-KU satu hasta, AKU mendekat kepadanya satu depa. Bila ia datang kepada-KU berjalan kaki, AKU datang kepadanya berlari-lari.” [HR Al-Bukhari, Muslim, Ibn Majah, At-Tirmidzi, Ibn Hanbal]

Sahabat,

الله memberikan ujian itu dengan sesuatu hikmah yang mungkin kita sebagai hamba-NYA tidak dapat menyingkapnya. Namun apa yang perlu kita lakukan ialah, BERSANGKA BAIKlah dengan apa sahaja yang الله beri dan hadapkan pada kita adalah untuk kebaikan dan kesenangan serta kebahagiaan kita sendiri jua. Jika kita bersangaka bahawa الله memberikan sesuatu kesusahan itu untuk menjatuhkan kita atau sebagainya yang dianggap sesuatu yang negatif, maka beringatlah sentiasa dengan hadith ini yang mana takutlah bahawa SANGKAAN BURUK itu benar-benar menimpa kita nanti.

اللهُ أعلم

سلم اخوّة dari Bicara Hidayah

No comments:

Post a Comment