Pages

Friday, August 24, 2012

Sambung bicara tentang kehilangan....

Saudara yang dikasihi....
Izinkan saya meneruskan bicara tentang kehilangan.

Kehilangan sesuatu.... adalah satu perkara lumrah yang dialami oleh kebanyakan orang di dalam hidup ini. Kita mungkin telah kehilangan sesuatu dan akan kehilangan sesuatu di masa-masa akan datang. Mungkin sesuatu yang kita hilang itu berupa barang, wang ringgit, maklumat atau orang-orang yang kita kasihi.

Semakin bernilai barang yang seseorang itu hilang semakin besar kesan yang berlaku ke atas dirinya. Bayangkan kalau seseorang itu hilang kereta mewah yang dia miliki, atau rumah besarnya hangus terbakar atau barang kemasnya yang bernilai puluhan ribu dilarikan pencuri.... Sudah tentu pemilik atau tuan punya barang-barang tersebut akan menanggung duka nestapa yang amat sangat.

Begitu juga kalau seseorang itu kehilangan suami yang disayangi, isteri yang dicintai, ibubapa tempat bergantung, kekasih yang sentiasa di hati......  hilang terus disebabkan kematian individu-individu tersebut atau sebagainya. Sudah tentu kesannya akan berpanjangan.
(Gambar ini menunjukkan seorang kanak-kanak perempuan bernama Syaima' kehilangan sebelah kakinya akibat terkena bom yang digugurkan oleh tentera rejim Basyar la'natullah)

Kehilangan juga boleh berlaku kepada anggota tubuh badan kita. Hilang kaki, hilang tangan, hilang penglihatan, pendengaran, hilang selera makan dan sebagainya. Kira-kiranya banyak sekali perkara-perkara yang boleh hilang dari diri seseorang.

Jelasnya... apa sahaja yang kita miliki tidak semestinya akan berterusan sampai bila-bila menjadi milik kita. Bila sampai waktunya kita akan berpisah dengannya.

Berpisah atau kehilangan orang yang sangat kita sayangi  sudah tentu amat menyedihkan...... Adakah kita bersedia menghadapinya? Samada bersedia atau tidak ianya telah berlaku dan akan terus berlaku. Hanya kekuatan yang perlu kita ada apabila berhadapan dengan situasi tersebut.

Namun saya terfikir, ada satu perkara yang sepatutnya kita perlu takut hilang dari diri kita. Perkara itu ialah kasih sayang dan rahmat dari Allah swt. Apakah perkara lain yang lebih bernilai daripada itu?

Apabila kita mendapat kasih sayang dan rahmat daripadaNya, sudah tentu apa saja yang berlaku ke atas diri kita, kita akan mendapat pertimbangan dan pembelaanNya. Mendapat jaminan keselamatan atau perlindungan daripadaNya. Sudah pasti Allah tidak akan menzalimi hamba-hamba yang dikasihiNya.

Mungkin pada zahirnya kita melihat ada orang yang hidup sengsara, menderita, kehilangan harta benda atau orang-orang yang mereka kasihi, tetapi selagi mereka mempunyai hubungan yang baik dengan Allah, dan Allah mengasihi dan meredhai mereka, sudah tentu mereka akan diselamatkan oleh Allah swt. dan tidak akan dibiarkan begitu sahaja. Segala kesusahan dan penderitaan mereka akan dibalas dengan sesuatu pembalasan yang baik yang Allah sendiri lebih mengetahui tentangnya.

Saudara-saudara yang dikasihi....

Marilah sama-sama kita memperbetulkan hubungan kita dengan Allah swt. Mendidik hati kita untuk mematuhi segala perintah dan laranganNya. Melaksanakan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarangNya. Agar kasih sayang dan rahmat Allah sentiasa bersama kita.

Semoga sedikit coretan ini memberikan kekuatan kepada saya untuk sama-sama melaksanakan apa yang saya serukan kepada saudara-saudara semua.

Wallahua'lam.....

Firman Allah SWT, "Dan katakanlah, 'Ya Tuhanku berilah ampun dan berilah rahmat, dan Engkau adalah Pemberi rahmat Yang Paling baik." (QS. al-Mu'minun: 118).



Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa...
                                                                                                                           (Ali Imran 3: 133)

No comments:

Post a Comment