Pages

Wednesday, August 26, 2009

Puasa Membentuk Kesatuan

Salah satu bekalan yang boleh kita ambil daripada ibadah puasa ialah....Puasa membentuk kesatuan umat islam. Apabila telah diisytiharkan bermulanya puasa, umat islam di mana saja mereka berada, di utara, selatan, timur atau barat akan sama-sama berpuasa. Sama-sama tidak makan dan minum di siang hari. Menahan diri daripada melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa di samping melaksanakan perkara-perkara yang dituntut oleh Allah di sepanjang bulan puasa.

Tidak kira apa bangsa dan warna kulit kita, dan tidak kira samada kita seorang yang miskin atau kaya, berpangkat besar atau kecil, raja atau rakyat, apabila telah cukup syarat-syaratnya, kita wajib berpuasa. Saya melihat inilah satu ibadah yang dilakukan serentak/bersama-sama, oleh semua umat islam. Sama-sama berpuasa dan apabila telah tiba satu syawal sama-sama akan menyambut Hari Raya.

Malangnya dalam kehidupan kita, tidak berapa ketara kesatuan/persaudaraan islam wujud sesama kita. Kita masih dibentengi oleh sifat kenegerian, kebangsaan, perkauman, berbeza fahaman politik, dan sebagainya lagi. Sedangkan kita ini sesama muslim, dan Allah mengingatkan kepada kita bahawa 'Sesungguhnya orang mukmin adalah bersaudara.'

Marilah sama-sama kita menyemai rasa persaudaraan sesama kita sebagai menyahut seruan Allah. Insya Allah kita akan menjadi satu umat yang kuat.

No comments:

Post a Comment