Pages

Sunday, August 23, 2009

Ramadhan al Mubarak

Syukur kepada Allah kerana dengan izinNya kita dipertemukan kembali di sini. Hari ini hari ketiga kita berpuasa. Selamat berpuasa ku ucapkan kepada pembaca budiman. Sama-samalah kita berdoa agar Allah menjadikan puasa kita ini dan ibadah-ibadah yang dilakukan di sepanjang bulan Ramadhan ini sebagai ibadah-ibadah yang diberkati dan diredhaiNya. Semoga Allah tingkatkan juga keimanan dan ketaqwaan kita dan menjadikan kita orang-orang yang hampir denganNya.

Marilah kita menyemaikan sifat sabar sempena bulan ini kerana puasa melatih kesabaran. Sabar untuk tidak makan dan minum di siang hari, sabar untuk bangun awal ketika sahur, sabar untuk bersolat tarawih dan menghabiskan solat kita bersama imam walaupun imam buat 8 atau 20 rokaat. Bersabar untuk menahan pandangan, pendengaran dan tindakan kita yang mana kalau tidak kerana bulan Ramadhan mungkin kita agak bebas menggunakannya walaupun ianya tidak baik di sudut agama.

Sabar satu sifat yang terpuji. 'Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.' Begitulah kita diperingatkan oleh Allah melalui firmanNya di dalam Al Quran. Bersabarlah saudara-saudaraku. Di dalam hidup ini kita tidak boleh lari dari berhadapan dengan dua perkara. Perkara yang dimurkai dan perkara yang di sukai oleh Allah. Kesabaran perlu agar kita tidak melakukan perkara yang dimurkai Allah begitu juga kita perlu sabar untuk melakukan perkara-perkara yang disukaiNya. Bersabar menahan kemarahan, kebencian, kedengkian, ketamakan, keliaran nafsu yang mengajak kepada kejahatan dan sebagainya.

Cukup di sini dulu buat diriku dan saudara-saudaraku. Akhir kata... rebutlah peluang untuk melakukan kebaikan di bulan yang mulia ini, yang jumlah harinya makin menyusut, sebelum dia meninggalkan kita.....

No comments:

Post a Comment