Pages

Tuesday, April 19, 2011

CINTA??!!


Tiba-tiba hatiku tergerak untuk menulis sesuatu tentang cinta. Terasa aneh. Mungkin aku terpengaruh dengan kisah anak muda yang sering membicarakan tentang cinta dan memberikan berbagai tafsiran tentangnya.

Aku bukan ingin melakarkan tafsiran cinta mengikut apa yang tergambar di benakku. Aku cuma keliru dengan apa yang berlaku kepada mereka yang pernah mengungkapkan kata-kata cinta kepada pasangan masing-masing.

Bukan sedikit daripada mereka yangmana usia perkahwinan belum sampai setahun jagung tetapi mahligai cinta telah hancur berkecai dipukul badai..

Bukan apa-apa, aku cuma nak ingatkan, jangan permain-mainkan ‘cinta’. Jangan gunakan perkataan cinta untuk memerangkap pasangan kita supaya menerima kita. Bila sudah hidup bersama dan datang ujian dari Allah, barulah dapat dibuktikan cinta itu suci atau palsu. Barulah keluar perkataan, ‘saya tak sangkalah dia tu macam ni dan macam tu’. Tetapi masa bercinta semua indah belaka. Sanggup buat itu dan ini untuk meyakinkan pasangan masing-masing.

Aku sedih bila mendengar rumah tangga yang telah terbina, runtuh menyembah bumi. Kadang-kadang masalah yang timbul boleh diselesaikan dengan baik, tetapi kerana pentingkan perasaan sendiri, sanggup berpisah….

Mungkin saudara sudah berumahtangga dan yang belum, pasti ingin berumah tangga. Ingatlah…betulkan niat kita dengan Allah swt. Susah dan senang yang akan dihadapi nanti adalah datangnya dari Allah swt. untuk menguji dan mendewasakan kita. Begitulah caranya Allah mendidik kita. Melatih kita secara amali yang kadang-kadang kita tidak sedar.

Marilah kita berdoa kepada Allah supaya kita dihidupkan di dalam keadaan selamat sejahtera dan meletakkan cinta kita kepadaNya mengatasi cinta kita kepada yang selain daripadaNya.

Wallahu’lam. Astaghfirullah sekiranya berlaku kesilapan..

No comments:

Post a Comment