Pages

Wednesday, April 6, 2011

Mengingati Mati



Sedikit Peringatan Tentang MATI. Bukan untuk melemahkan semangat dalam berusaha bagi mencapai kemajuan hidup, tetapi supaya hati tidak dilalaikan dengan kemajuan dan kejayaan yang dikecapi.

Firman Allah yang bermaksud:
“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan mengujimu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kami-lah kamu dikembalikan.” (QS. al-Anbiyaa’: 35).

(Tafsir Ibnu Jarir): “Kami akan menguji kalian dengan kesulitan dan kesenangan, kesehatan dan penyakit, kekayaan dan kefakiran, halal dan haram, ketaatan dan kemaksiatan, petunjuk dan kesesatan.”

Nasihat berharga bagi seorang mukmin adalah mengingati mati. Sabda Nabi saw,
"Banyak-banyaklah mengingat sesuatu yang boleh melenyapkan kenikmatan".
"Orang yang cerdik ialah orang yang selalu mengingati mati".

Jangan bangga dengan pakaian bagus kerana pakaian terakhir kita adalah KAIN KAFAN. Jangan bangga dengan kenderaan-kenderaan mewah kerana kenderaan terakhir kita adalah KERANDA. Jangan bangga dengan tempat tidur empuk kerana tempat tidur terakhir kita adalah TANAH. Jangan bangga dengan rumah mewah kerana rumah terakhir kita adalah KUBURAN. Jangan bangga dengan pangkat/gelaran kerana gelaran terakhir kita adalah ALMARHUM.

Subhanallah..

No comments:

Post a Comment