Pages

Thursday, September 20, 2012

BEKALAN MURABBI : Meningkatkan Kompetensi Diri


“Hai orang-orang yang beriman, jadilah kamu penolong-penolong (agama) Allah sebagaimana Isa putra Maryam telah berkata kepada pengikut-pengikutnya yang setia: “Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku (untuk menegakkan agama) Allah?” Pengikut-pengikut yang setia itu berkata: “Kamilah penolong-penolong agama Allah”, lalu segolongan dari Bani Israil beriman dan segolongan (yang lain) kafir; maka kami berikan kekuatan kepada orang-orang yang beriman terhadap musuh-musuh mereka, lalu mereka menjadi orang-orang yang menang”. (QS. As Shaff: 14)

Pernah seorang Mutarobbi mengadu hal berkaitan dakwahnya di sebuah institusi   “Ana ikut program dakwah dan tarbiyah, namun ana rasa kering, ana tidak dapat menambahkan bilangan mad’u ana, tajmik ana gagal..”
Ada pula bertanya kepada saya : “ Ustaz, bermacam-macam program sudah ana buat namun belum nampak hasilnya, mad’u belum merasakan tannggungjawab dakwah dan kepentingan tarbiyah, apa yang perlu ana buat?..”
Keluhan-keluhan ini sering kali dilontarkan ketika saya memberikan daurah-daurah peningkatan murobbi-murobbi muda atau sesi-sesi perbincangan dengan mutorobbi berkaitan usaha tajmik yang mereka lakukan. Di dalam pengalaman dakwah yang saya ikuti sejak tahun 1990 hingga sekarang, banyak pengalaman terkumpul, ada yang tetap bersama dakwah dan ada pula yang kecundang sepanjang perjalanan. Memang sukar untuk mengajak orang kepada dakwah dan tarbiyah. Kalau ada yang berminat maka itu berkat usaha dan inisiatif kesungguhan yang tidak henti-henti. Itu sudah menjadi lumrah dan asam garam mereka yang bergelar seorang Murobbi.

Persis di dalam benak hati sebagai seorang Murobbi mengharapkan anak-anak binaannya menjadi, bersemangat, menyambung risalah dan melanjutkan dakwah ini. Impiannya hanya satu mahu melahirkan rijal, kader, daie yang jauh lebih baik dari dirinya. Tidak ada anugerah yang paling menggembirakan dan membahagiakannya melainkan melihat anak-anak didiknya menjadi kader-kader dakwah.

Saya telah melalui pengalaman ini, pernah menjelajah dari satu tempat ke satu tempat, ceruk kampung , desa dan bandar. Pejabat menjadi markaz  tidur, markaz bertemu mad’u, bermesyuarat, tempat liqo yang kadang-kadang waktu kita di sana lebih banyak daripada kita berada di rumah kita. Itulah rencah pejuang dakwah. Di sebalik perjalanan itu, kita  menemui anak-anak binaan yang meneruskan dakwah ini. Kita merasa syukur dan semua ini mengembalikan semangat untuk terus kita melaju dan melonjak ke depan. Ia adalah berkat istiqomah dan thabat atas jalannya.

Namun kadang-kadang timbul kekhuatiran di dalam diri kita bahawa kedengaran anak-anak binaan ini mengadu bahawa mereka tidak mampu membina mad’u sebagaimana yang telah murobbi mereka membina mereka. Mereka belum ada keyakinan diri untuk membina anak-anak binaan mereka dengan memberikan pelbagai alasan.

Harus diingat bahawa proses tarbiyah adalah proses pembinaan dan pewarisan generasi (taurith ajyal] .Ia adalah bahagian yang urgen di dalam dakwah. Tanpa proses ini seorang da’ie tidak akan dapat memahami islam, memahami fiqh dakwah,fiqh jamaie dan juga fiqh harokah. Kegagalan ini menjadikan jamaah atau gerakan dakwah tidak berkembang dan tumbuh subur dari aspek kualiti dan kuantiti bagi melalui fasa-fasa dakwah yang menuntut kepada kekuatan stamina dakwiy dan stamina tarbawiy.

Amal dakwah dipandang produktif bila melahirkan kader-kader yang menjadi estafeter dakwah. Munculnya pewaris dakwah untuk ikut terlibat aktif dalam memikul amanah dakwah ini menjadi salah satu kunci kejayaan dakwaah. Peranan da’ie tidak terhenti sekadar menebar luas dakwah ini tetapi juga meningkatkan mutu interaksi mad’u ini terhadap ajaran Islam.

Peranan ini telah difahami benar oleh para pendahulu dakwah. Mereka mempunyai rasa tanggung jawab yang besar terhadap eksistensi dakwah. Ada rasa penyesalan yang dalam apabila mereka tidak dapat menunaikannya dengan baik. Berbeza dengan apa yang telah dilaksanakan oleh Rasulullah SAW  dan para sahabatnya dalam masa yang singkat dakwah berkermbang luas dan kuantiti qaedah sulbahnya meningkat mutunya.

Ini terbukti dari dialog antara Rasulullah SAW dengan Hudzaifah Ibnu Yaman RA.  Dia menginformasikan baginda data-data yang terukur tentang siapa yang telah masuk Islam, keluarga mana saja dan dari kabilah mana?. Dari informasi tersebut dapat difahami bahawa amal dakwah mengalami perkembangan yang pesat waktu itu.

Rahsia keberhasilan dakwah mencapai sasaran tersebut terletak pada peranan murabbi. Murobbi yang sentiasa memberikan taujih, melaksanakan pembinaan yang berterusan sehingga melahirkan daie baru yang ikut terlibat aktif dalam amal dakwah. Besarnya peranan murabbi dan tanggung jawabnya pada dakwah sering kali menjadi momokan bagi para du’at. Situasi ini yang menyebabkan mereka kekok untuk membina orang lain. Apalagi bila dilihat kemampuan dan kondisi dirinya yang belum memadai dan mampu.

Sebenarnya asumsi semacam ini kurang tepat, sebab banyak kemampuan para murabbi diawal sumbangannya dalam dakwah sama seperti yang dimiliki oleh ramai kader. Namun mereka memiliki dorongan yang kuat untuk terjun dalam dakwah ini. Apa lagi ketika mengingatkan doktrin dakwah yang berbunyi: Inna al akhs ash shadiq laa budda an yakuna murabbiyan (seorang al akh sejati tidak boleh tidak menjadi murabbi).

Untuk menghilangkan momokan yang menjadi penghambat produktiviti dakwah, kita  mesti memiliki bekalan-bekalan sebagai seorang Murobbi. Bekalan itu bukanlah setumpuk catatan bahan tetapi ia adalah perkara-perkara yang dapat membangunkan kekuatan seorang Murobbi. Antara bekalan-bekalan berikut:

1.   Dawafi’ al imany (Motivasi imaniyah)
Untung rugi di dalam dakwah tidak sama ukurannya dengan untung rugi di dalam bisnes. Sebesar apa pun yang anda berikan pada dakwah ia adalah kecil di sisi allah , namun sekecil apa pun yang anda berikan untuk dakwah ini ia adalah besar buat diri anda.

Dakwah kerja ubudiyah. Maka peranan Murobbi ialah menjalankan kerja ubudiyah iaitu kerja mentarbiyah, kerja membina, kerja mengkader , keuntungannya tidak kontan. Pada perkiraan manusia nampak  macam rugi kerana Sang Murobbi terpaksa rugi masa, rugi harta dan lain-lainnya. Namun dawafi’ imaniyahlah menjadi obor yang menjadikan sang Murobbi itu sanggup berkorban rasa, berkorban masa dan berjasa untuk dakwah dan tarbiyah ini
Hanya orang yang mempunyai keimanan kuat yang mampu menunaikannya. Sebab itu Imam Nawawi Rahimahullah menempatkan hadits keikhlasan sebagai hadits pertama dalam kitabnya lantaran fungsi motivasi keimanan ini menjadi pendorong besar.

Kekuatan iman menjadi daya dorong yang besar dalam melakukan perbagai aktiviti ubudiyah. Oleh karena itu menjadi kewajiban para Murobbi Dakwah untuk menambah bekal keimanan. Agar dengannya amal dakwah yang besar dapat ditunaikan dengan keringanan hati. Sehingga Allah SWT. akan memudahkan  dirinya dalam mentarbiyah orang lain. Bahkan memberinya pengetahuan untuk melaksanakan amal tarbiyah yang ia lakukan.
“Dan bertakwalah kepada Allah, niscaya Allah akan mengajarkanmu dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”. (QS. Al Baqarah: 282)

2.   At Tafaul (Optimistik)
Optimistik sebahagian dari buah kejayaan, bahkan kemenangan. Dengan optimistik, manusia dapat membangun harapan besarnya. Ia menjadi penyejuk hati ketika mendapatkan rintangan. Dalam dakwah optimis ini dapat mengukuh bangunan harapan dan dambaan. Lihatlah Rasulullah SAW. dalam menyampaikan dakwahnya. Beliau sangat optimis  sekalipun berhadapan dengan cubaan dan rintangan.
Ketika Rasulullah SAW pergi ke Thaif, beliau mendapatkan intimidasi dan cemuhan masyarakat di sana. Perlakuan mereka kepada Nabi Utusan Allah sudah menjadikan Malaikat penjaga gunung Thaif meminta untuk menghancurkan penduduk Thoif. Akan tetapi beliau masih memiliki harapan besar pada mereka. Sebagaimana ucapan beliau ketika itu, “Bila mereka tidak menerima seruanku, aku berharap dari keturunan mereka aka nada yang menyambut dakwahku”. Ternyata, sepuluh tahun sesudah peristiwa itu berbondong-bondonglah mereka menjumpai Rasulullah SAW. untuk menjadi pengikutnya.

Begitulah Rasulullah SAW. mengajarkan kepada kita untuk selalu optimis dalam menyebar luaskan dakwah, walaupun menghadapi tentangan. Dalam kerja mentarbiyah, membina manusia ke jalan Allah SWT banyak rintangan dan ujian, kerananya persediaan optimis harus dalam keadaan meningkat.
“Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir”. (QS. Yusuf: 87)

3.   At Tsiqah bil qudratidz Dzatiyah (Percaya terhadap kemampuan diri)
Seringkali faktor kegagalan Murobbi di dalam amal tarbiyah ialah kurang keyakinan pada diri sendiri. Faktor kemampuan tidak boleh menjadi halangan besar untuk menjadi murabbi. Kemampuan akan memadai bila sering terasah. Mengasah kemampuan menjadi Murobbi melalui keberanian untuk menyampaikan apa saja yang telah dia perolehi dan dapati. Meskipun dalam tema-tema sederhana. Sering kali menyampaikan dakwah akan mempertajam kemampuannya sebagai murabbi.  Mulakan membina usrah dengan kelompok yang biasa sebelum membina kelompok yang berkualiti.

Apabila kita melihat perjalanan dakwah para sahabat, mereka tidak memenuhi kadar kemampuannya terlebih dahulu. Melainkan dengan rasa tanggungjawabnya mereka menyebar luaskan dakwah. Syu’ur mas’uliyah mereka memberikan kemampuan besar untuk membina manusia yang selanjutnya terlibat aktif dalam amal dakwah. Walaupun mereka jauh dari komuniti kaum muslimin lantaran mereka dilantik menjadi duta Rasulullah ke berbagai-bagai wilayah. Diantaranya sahabat nabi yang bernama Mu’adz bin Jabal RA. yang  dikirim ke Yaman.

Ketika Muadz bin Jabal akan dikirim ke Yaman. Dia mengharapkan Rasulullah SAW. memberikan banyak bekalan. Ternyata Rasulullah SAW hanya memberikan 3 bekalan. Pertama, meningkatkan komitmen akhlak. Kedua, pembersihan jiwa. Ketiga, interaksi sosial. Sebagaimana sabdanya pada Mu’adz: “Bertaqwalah kepada Allah di mana saja kamu berada, ikutilah perbuatan buruk dengan perbuatan baik niscaya akan menghapusnya dan berbuat baiklah pada manusia” (HR. Bukhari dan Muslim). Lalu apakah bekalan itu kurang buat dirinya?.  Jawabnya tidak, buktinya dakwah yang beliau lakukan berkembang di sana.

Permasalahannya kita adalah kepercayaan pada kemampuan diri. Ingatlah  setiap manusia akan tajam kemampuannya bila sering dipergunakan, termasuk juga kemampuan menjadi murabbi. Oleh sebab itu para du’at perlulah memperbaiki sekaligus meningkatkan kepercayaan dirinya terhadap kemampuannya sebagai murabbi.

4.   Al Ibrah wa ta’birul akhorin (Mengambil Pelajaran dan Pengalaman orang lain)
Dakwah dan tarbiyah merupakan universiti pengalaman yang paling berharga.Pengalaman merupakan guru yang terbaik. Di sinilah kita belajar pelbagai sikap, ilmu dan kemahiran. Kita belajar seni DF, seni tajmik, seni takween, seni tawasul ijtimaie, seni amal institusi, amal siasi dan sebagainya. Pengalaman yang baik menjadi contoh sedangkan pengalaman buruk menjadi pelajaran berharga.

Untuk mendapatkan pengalaman pelbagai cara boleh dilakukan. Diantaranya terjun langsung ke medan amal. Di sana bermacam-macam titik bengit tarbiyah akan mudah kita temukan. Kiat boleh memimpin haloqah atau menyertai haloqah orang lain untuk melihat dinamika tarbiyahnya dan mencari solusinya. Berdiskusi dan menziarahi para Qudamak dakwah untuk mengutip pengalamannya dalam mentarbiyah orang. Semua ini menjadi souvernir dakwah yang tak ternilai harganya. Perbanyakkanlah mengambil pelajaran dan pengalaman dari orang lain, begitu kata orang yang bijak. Pesan Syeikh Umar al-Telmisani Mursyid Ikhwan Muslimin Ke 3 sebagai mengimbangi antara Hamasah syabab wa Hikmatus syuyukh . [ semangat orang muda dan hikmah orang lama]

5. Do’a
Kedudukan do’a bagi seorang mukmin sangat berarti. Ia menjadi senjata baginya. Melalui do’a,  ia  menjadi penawar hati yang kelu, penyejuk jiwa yang panas. Dalam mentarbiyah, peranan do’a tidak boleh diabaikan. Baik sebelum mahupun sesudah menunaikannya. Ia akan menjadi penghantar hidayah Allah SWT. Nabi Musa AS. telah mencontohkannya pada kita sekalian. Tatkala akan mendakwahkan Fir’aun, beliau memunajatkan do’a pada Allah SWT.:
“Berkata Musa: “Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku”.  (QS. Thaahaa: 25 – 28)
Amat penting seorang Murobbi berdoa untuk mutorabbinya dikala sunyi dan bersendirian. Bermunajatlah  agar mutorabbinya terbuka hati untuk menerima penyampaian yang disampaikannya. Oleh itu, sebelum dan sesudah menyampaikan bahan tarbiyah janganlah lupa berdo’a. Berdoalah semoga Allah SWT memudahkan mad’u kita  untuk menyebarluaskan dakwah yang akan menebarkan hidayah-Nya kepada orang lain.

Sumber: http://maalimfitariq.wordpress.com/

No comments:

Post a Comment