Menyebarkan
aqidah Islam merupakan kewajipan asasi seorang muslim demi kebahagiaan
manusia di Akhirat. Namun meluaskan sistem Islam juga adalah wajib demi
kebahagiaan seluruh manusia di dunia dan Akhirat. Perjuangan kedua-dua
aspek di atas dinamakan اقامة الدين atau “Menegakkan Agama”.
Kerana itu
selepas tertegaknya Negara Islam di Madinah, ia tidak berpada terhad
sekadar berlegar dan untuk bumi Madinah sahaja. Lantas Khalifah Umar
Al-Khattab r.a mengutuskan tentera Islam ke negara-negara jiran untuk
mengemukakan 3 pilihan iaitu :
1- mengajak mereka menganut aqidah Islam tanpa paksa,
2-memaksa mereka tunduk dibawah sistem (Syariat) Islam. Diantara tanda ketundukan itu adalah dengan membayar Jizyah, atau
3- jihad untuk menundukkan mereka dibawah Syariat Islam.
2-memaksa mereka tunduk dibawah sistem (Syariat) Islam. Diantara tanda ketundukan itu adalah dengan membayar Jizyah, atau
3- jihad untuk menundukkan mereka dibawah Syariat Islam.
Berterusanlah
usaha menegakkan Syariat Islam di satu pihak disamping usaha
menjatuhkan Syariat Islam di pihak lain, sepanjang zaman. Ini berlaku di
mana-mana termasuk di Andalusia, Negara-negara Arab, Nusantara di
seluruh dunia termasuk Malaysia.
Mengapa
PAS masih ingin bersama PR sedang Muktamarnya telah memutuskan hubungan
dengan DAP ? Tidak lain ia adalah kerana dengan kekuatan PAS melalui
gabungan PR, UMNO terpaksa cuba menambat hati PAS dengan projek
penegakan Syariat Islam seperti hudud..
Kenapa DAP
segera mengisytiharkan PR telah tiada, sedangkan PRU14 masih jauh
beberapa tahun ke hadapan. Ini adalah kerana untuk menafikan kekuatan
PAS di depan UMNO, supaya UMNO merasa tidak perlu meneruskan projek
hudud untuk memancing PAS, kerana dengan ketiadaan PR, PAS lebih lemah
dari UMNO. Ia adalah untuk mengagalkan penegakan Syariat Islam di
Malaysia dengan menggagalkan gabungan undi Melayu di Parlimen.
Kesemuanya
berkisar pada isu penegakan Agama (اقامة الدين) melalui penegakan
Syariat Islam melalui pembentangan Enekman Jenayah Syariah II (Kelantan)
di Parlimen yang akan memberi laluan kepada perlaksanaan
enekman-enekman jenayah seluruh negeri di Malaysia dengan lebih sempurna
dan menyeluruh.
وَأَنِ
احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ
وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ
ۖ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ
بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ ۗ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ
“Dan
hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang
telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa
nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari
sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika
mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah,
hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari
dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu
adalah orang-orang yang fasik” (Al-Maidah).
أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ ۚ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ
“Sesudah
itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliyah?
Padahal – kepada orang-orang yang penuh keyakinan – tidak ada sesiapa
yang boleh membuat hukum yang lebih pada daripada Allah” (Al-Maidah).
Dalam
sepanjang seerah Nabi saw, syaitan jin tidak muncul, sebaliknya berpada
membisik dan menghasut manusia secara ghaib dan menggunakan
syaitan-syaitan manusia di kalangan pembesar dan penduduk Arab untuk
memerangi umat Islam.
Namun
ketika isu penegakkan Negara Islam dan Syariat Islam, syaitan sendiri
terpaksa muncul demi untuk menggagalkannya. Pertama muncul dengan
berteriak di Mina sebaik termeteri Bai’ah Aqabah. Kedua, muncul sebagai
seorang syeikh dari Najd. Ketiga, muncul berupa Suraqah bin Malik dalam
Perang Badar.
Pertama,
adalah ketika Baiah Aqabah II berjaya dimeteri untuk menegakkan Negara
Islam dan Syariat Islam. Kedua, adalah ketika Hijrah, iaitu pembentukan
Negara Islam dan penegakkan Syariat Islam dan ketiga ketika pemantapan
Negara Islam dan perlaksanaan Syariat Islam. Demikian penegakan Syariat
Islam sentiasa menjadi paksi pertarungan ideologi, strategi dan
pertarungan antara kawan dan lawan.
Justeru,
untuk mengenali kawan dan lawan, walak dan barak, agenda penegakan
Syariat Islam adalah paling asasi. Ia tidak sesekali boleh ditukarganti
dengan agenda “Keadilan Sosial” dan seruan-seruan manusia seumpamanya.
Hakikatnya, tiada keadilan hakiki bagi bani insan di luar kerangka
Syariat Islam yang rabbani.
Moga
Syariat Islam kembali berdaulat di Malaysia dan di seluruh dunia. Allah
berkuasa memenangkan hamba-hambaNya, tetapi kebanyakan manusia tidak
mengetahui.
Ustaz Abdul Halim Abdullah
Ketua Penerangan Biro Politik Ikatan Muslimin Malaysia (Isma)
No comments:
Post a Comment