Pages

Friday, November 20, 2015

Ada beberapa perkara generasi muda Muslim perlu fahami..

Meniliti senario politik dunia yang semakin meruncing. Ada beberapa perkara yang saya rasa generasi muda Muslim perlu fahami khususnya dalam konteks kenegaraan Malaysia. Ini adalah beberapa perkara yang sempat saya coretkan.

1. Melihat dengan teliti terlebih dahulu sumber berita-berita yang mengisi ruangan dunia maya. Agar anda tidak terpengaruh dengan mainan sentimen.

2. Anda boleh menilai sendiri, sesuatu berita itu berdasarkan darjah kecenderungan mereka kepada satu-satu blok berdasarkan perjuangan ideologi mereka. (Liberal/Komunis/Syiah/Evangelis/Chauvinis)

3. Menjadi ummat yang membaca, mengkaji dan berfikir supaya tidak menjadi naif dan dicaturkan oleh musuh-musuh Islam.

4. Melengkapkan diri dengan asas kefahaman Islam yang sahih, kerana permainan hak asasi yang dimainkan media barat dan proksinya sangat licik terutama berkaitan isu kemanusiaan sehingga adakalanya melanggar dasar-dasar akidah. Seperti slogan yang membawa persamaan tanpa mengira agama. Dan menganggap semua agama akan sampai ke tujuan yang sama.

5. Bijak membaca lapis-lapis berita yang terkandung dalam memahami permainan sebenar yang sedang dimainkan agar kita tidak terikut dalam permainan mereka.

6. Memahami pertembungan sekarang adalah pertembungan pemikiran. Cubaan barat dalam usaha meleburkan identiti dan jati diri Muslim dan meleraikan intima'(ikatan) pemuda Muslim terhadap agama bangsa dan negaranya sehingga ke tahap boleh memesongkan neraca fikir sebagai seorang Muslim.

7. Tidak menafsir nas secara literal sehingga akhirnya menjadi salah satu pengikut dari dua kutub ekstremis berikut. Kutub teroris dan juga kutub liberal.

8. Pertembungan sesama blok-blok kuasa dunia sekarang adalah pertembungan yang dicipta untuk melorongkan dunia kepada orde dunia yang baru.

9. Pertembungan ini meleburkan kuasa wewenang umat islam, apabila sedikit demi sedikit kedaulatan negara tergadai kerana menurut sahaja perjanjian berat sebelah yang ditandatangani.

10. Prinsip asas Islam, hubungan wala'bara' harus difahami dengan betul oleh setiap pemuda Muslim. Memahami siapa musuh dan siapa kawan? Serta pertembungan politik kuffar yang sama sekali tidak akan rela sistem politik Islam tertegak di bumi Malaysia ini.

11. Pemuda Muslim harus memahami bahawa pertembungan ini berlaku dari segenap sudut iaitu politik, ekonomi, media, civil society, agama, perundangan dan pendidikan dengan tujuan utama untuk meruntuhkan asas kenegaraan iaitu Islam, Melayu dan Raja.

12. Sikap hubbul watan (cintakan negara) dan kesediaan untuk bekorban mempertahankan negara sekiranya dijajah dan diserang harus ditanam dalam diri setiap anak muda, supaya mereka bersiap siaga daripada sekarang. Memberi latihan secukupnya kepada minda serta fizikal dalam menghadapi pertembungan yang sangat hebat pada masa hadapan.

Wallahualam

-Asyraf Farique-

IRIS Institute

No comments:

Post a Comment