Pages

Tuesday, November 23, 2010

Foto Kenangan


Hari ini hatiku teruja apabila aku membuka facebook dan melihat sekeping gambar yang di tag oleh seorang bekas pelajar UPMT, namanya Rafizi. Gambar yang di ambil pada tahun 1995, lima belas tahun yang lampau di rumah sewaku ketika itu, selepas kami berusrah.

Yang kelihatan di dalam gambar itu adalah pelajar-pelajar matrik yang mengikuti kursus matrikulasi di UPM Terengganu pada masa itu. Termasuk juga seorang pelajar Diploma Perikanan dari Sabah yang bernama Saidani.

Waktu telah memisahkan kami. Selepas mereka meninggalkan Terengganu, aku telah putus hubungan dengan mereka. Sehinggalah dalam tahun ini aku dapat berhubung semula dengan mereka melalui facebook.

Sekeping gambar memberi erti yang besar. Bukti bahawa kami pernah bersama. Pernah saling kenal mengenal. Pernah berbincang tentang erti kehidupan ini.

Waktu itu suasana lebih tenang… Pelajar tidak terlalu ramai macam sekarang. Hubungan diantara pelajar dan kakitangan cukup rapat.

Waktu yang berlalu telah memisahkan kami dan mengheret kami dengan kesibukan masing-masing. Masing-masing memberi tumpuan kepada pelajaran…kerjaya… keluarga dan sebagainya. 15 tahun adalah satu jangkamasa yang agak lama.

Perpisahan boleh menjadikan hubungan yang akrab menjadi longgar.

Namun di sudut hatiku aku masih mengharapkan agar perhubungan yang telah lama terputus disambung semula di atas dasar ukhuwwah Islamiyyah. Di atas asas Iman dan Taqwa kepada Allah swt.

No comments:

Post a Comment