Pages

Tuesday, November 30, 2010

Kasih Sayang.



Fitrah manusia, suka dikasihi dan disayangi. Hati akan menjadi tenang, bahagia apabila diri dikasihi dan disayangi. Lahirlah kemesraan diantara insan yang berkasih sayang.

Sifat orang-orang mukmin adalah suka dimesrai. Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud," Tidak ada kebaikan bagi sesiapa yang tidak mesra dan dimesrai," diriwayatkan oleh Ahmad, at-Tabarani dan al-Hakim.

Kemesraan adalah hasil akhlak mulia, manakala persengketaan pula adalah hasil akhlak buruk.

Islam adalah agama kesatuan dan kemesraan. Islam mengajar umatnya supaya saling berkenalan dan bergaul sesama manusia. Islam tidak mengajar umatnya untuk memencilkan diri dan lari dari masyarakat. Lari daripada tanggungjawab kehidupan.

"Perumpamaan orang-orang Islam dalam kasih mengasihi, saling simpati dan sayang menyayangi adalah seperti satu jasad. Jika satu anggota mengadu sakit,maka seluruh anggota akan turut serta berjaga malam dan demam," diriwayatkan oleh Bukhari.

Suasana hari ini menampakkan kepada kita bahawa sifat mesra dan kasih sayang sesama muslim agak longgar. Masing-masing lebih bersifat mementingkan diri sendiri.

Marilah kita semai kembali benih kasih sayang dalam diri kita dan masyarakat.

No comments:

Post a Comment