Pages

Monday, November 8, 2010

Mukmin Yang Sedar



Perkara pertama yang dituntut oleh Islam kepada seorang muslim itu ialah menjadi muslim yang beriman dengan sebenarnya kepada Tuhannya. Dia sentiasa berhubung dengan Tuhannya, mengingatiNya serta bertawakkal menyerah diri kepadanNya.

Dia merasakan dalam lubuk jiwanya bahawa sesungguhnya dia sangat berhajat dan sentiasa perlu kepada kekuatan Allah swt., kepada bantuan dan sokonganNya sekalipun dia telah berusaha bersungguh-sungguh menyediakan sebab-sebab yang dimestikan.

Muslim yang sejati dan benar ialah muslim yang hatinya sedar, celik mata dan terbuka pintu Imannya. Menyedari bahawa segala keindahan yang terbentang di seluruh alam ini adalah ciptaan Allah swt. Yakin tangan Allah swt. yang tinggi, yang tersembunyi di sebalik alam itulah yang mengendalikan urusan alam dan urusan manusia.

Oleh yang demikian, dia selalu ingat kepada Allah swt. Sentiasa melihat kudrat kekuasaan Allah yang tidak terbatas setiap detik dan ketika lalu bertambah Imannya dan bertambah ingat kepadaNya.

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal” [Ali ‘Imran 190]

Rujukan: Keperibadian Muslim. Mohd Ali Hashimi

No comments:

Post a Comment