Pages

Wednesday, November 10, 2010

Taat Setia Menurut Perintah Tuhannya


Ukuran Iman seseorang muslim adalah berdasarkan kepada kepatuhan dan perlaksanaannya kepada apa yang diperintahkan oleh Allah swt. Taat setia kepada semua perintahNya, dari sebesar-besar perkara sehinggalah kepada sekecil-kecilnya, samada dia suka atau dia benci, walaupun ianya bertentangan dengan hawa nafsunya.

Sabda Rasulullah saw. yang bermaksud: “Tidak beriman seseorang dari kamu sehinggalah hawa nafsunya mengikuti apa yang aku bawa.” (Annawawi).

“Maka demi Tuhanmu, mereka ( pada hakikatnya) tidak beriman hingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan, kemudian mereka tidak merasakan di dalam hati mereka sesuatu keberatan terhadap putusan yang kamu berikan, dan mereka menerima sepenuhnya.” (An-Nisa’: 65)

Islam itu adalah satu penyerahan yang mutlak kepada hukum Allah dan rosulNya.

Oleh kerana itu terhindarlah dari hidup seseorang muslim itu dari sebarang penyelewengan dengan hidayat Allah dan tidak menjauhi perintah Rasulullah saw. Samada di dalam diri, di dalam keluarganya atau terhadap orang-orang yang berada di bawah kekuasaannya.

Sumber rujukan: Keperibadian Muslim, Mohd Ali Hashimi

No comments:

Post a Comment