Pages

Friday, May 13, 2011

Mencari Kebahagiaan........



sambungan....

Ada orang yang membuat kesimpulan bahawa rahsia yang tersembunyi di sebalik kegelisahan dan kesusahan itu hanya satu, iaitu: “Ketiadaan Iman”.

Amerika diberikan sebagai contoh, negara yang kaya raya, penuh kemewahan, kepelesiran segala rupa, tetapi digambarkan sebagai suatu kebobrokan yang berselimutkan keindahan. Itulah akibat kehilangan iman dan keruntuhan moral, budi dan kemanusiaan.

Jelasnya harta dan kekayaan bukanlah unsur pertama untuk dapat hidup bahagia. Bahkan boleh menjadi bencana dan mala petaka kepada yang mempunyainya. Namun, perlu diingat bahawa harta itu perlu dalam hidup ini, bahkan menjadi pokok dalam memenuhi berbagai keperluan hidup.

Adakah kebahagiaan kerana mempunyai anak? Memang anak-anak itu bunga kehidupan, perhiasan dunia dan tumpuan masa depan. Tetapi bukan sedikit anak-anak yang mendatangkan bencana kepada ibubapanya, membalas kasih sayang dengan kedurhakaan. Mendatangkan penderitaan kepada ibubapanya lahir dan batin. Ba hkan ada anak yang sanggup membunuh bapa sendiri kerana lobanya untuk memperolehi harta pusaka dengan cepat.

Adakah kebahagiaan itu dalam ilmu pengetahuan dan teknologi? Seorang pujangga barat telah mengambil satu kesimpulan, bahawa manusia dalam perjuangannya dengan alam, sesungguhnya telah mencapai kemenangan dengan senjata ilmu pengetahuan tetapi dalam perjuangan melawan hawa nafsunya sendiri belum mengarah kepada kemenangan.

Kalau begitu, di manakah terletaknya kebahagiaan?

Kebahagiaan sebenarnya terletak dalam diri manusia itu sendiri. Bahagia bukan dalam harta yang banyak, bukan dalam kekuasaan dan kemuliaan, bukan dalam memperoleh berbagai macam kesenangan, kepelesiran dan kemewahan. Bukan pula dalam ilmu pengetahuan tentang kebendaan.

Kebahagiaan itu suatu hal yang abstrak (tidak dapat diraba), tidak dapat dilihat mata, tidak dapat dihitung dengan jumlah angka-angka, tidak dapat disimpan dalam gudang, tidak dapat dibeli dengan wang.

Kebahagiaan itu suatu hal yang dirasakan oleh manusia di dalam batinnya sendiri, bukan di datangkan dari luar, iaitu jiwa yang bersih, hati yang tenteram, fikiran yang lapang dan perasaan tenang. Pada hakikatnya, kebahagiaan itu adalah suatu yang tumbuh dan bersemi dalam diri manusia.

Hanyalah keimanan yang dapat memancarkan ke dalam hati manusia sumber-sumber kebahagiaan, yang dirindukan oleh setiap orang. Kebahagiaan akan dapat dirasakan bila ada ketenangan, ketenteraman, keamanan batin, pengharapan, kepuasan, cita-cita dan kasih sayang.

Untuk itu semua Iman yang menjadi sumbernya. Dengan keimanan, akan terciptalah keamanan lahir dan batin.

No comments:

Post a Comment