Pages

Tuesday, May 10, 2011

Kebahagiaan




Kebahagiaan adalah impian setiap orang. Samada orang itu orang miskin atau orang kaya, pemimpin atau rakyat, lelaki atau wanita, tua atau muda, semuanya menginginkan kebahagiaan. Tidak ada orang yang ingin hidup dalam kesengsaraan.

Di manakah letaknya bahagia?

Persoalan ini telah menjadi teka teki kepada kebanyakan orang sejak zaman dahulu sampai sekarang. Manusia telah mencari dan mencuba berbagai cara untuk mendapatkan kebahagiaan. Dengan memperturutkan kehendak nafsu syahwat, memperoleh berbagai jenis barang kebendaan dan mendapatkan beraneka ragam kesenangan dunia. Tetapi sayang, mereka tidak memperoleh bahagia. Tidak merasakan kebahagiaan dalam erti yang sebenarnya. Kalaupun didapati kebahagiaan itu, ia hanya seketika sahaja.

Adakah kebahagiaan itu dapat dicapai dengan kesenangan hidup dan kecukupan harta benda? Memang ada manusia yang berfikir begitu. Tetapi kenyataannya, cuba perhatikan bangsa-bangsa yang telah tinggi tahap penghidupannya, cukup segala keperluan kebendaan, tetapi anehnya mereka masih merasa sempit dan tersepit, sehingga merasakan masih perlu mencari jalan lain untuk memperoleh kebahagiaan.

Lihatlah negara yang maju dan kaya raya. Tingkat perekonomian yang tinggi dan rakyatnya hidup mewah. Anehnya masih ada orang di sana yang hidup dalam keluh kesah dan putus asa. Ramai yang melarikan diri dari hidup yang dirasanya penuh kesulitan dan kepayahan itu dengan jalan membunuh diri.


Bersambung……..

Rujukan: Iman dan Kehidupan, al-Qardhawi




.

No comments:

Post a Comment