Pages

Sunday, March 31, 2013

Taujihat Tarbawiyah buat Da’ie Ilallah



JaWkesb
1. Seorang yang ikhlas di dalam berdakwah [صاحب الإخلاص في دعوتك]
  • Seorang daie apabila melangkah ke medan dakwah WAJIB mengikhlaskan dirinya kepada Allah.
  • Seorang da’ie sentiasa merasakan bahawa kerja dakwah ila lah  yang dilakukannya adalah satu ibadah yang akan mendekatkan dirinya kepada Allah.
  • Mana-mana Ibadah yang dilakukan tanpa ikhlas tidak akan diterima Allah.
  • Antara tanda tidak ikhlas ialah mengharapkan pujian dan sanjungan manusia, menunjukkan kehebatannya, , suka bersaing dengan rakan sependakwah yang lain dan menunjukkan kelebihannya.
  • Berkemungkinan di permulaan dakwah dia tidak berniat sedemikian, tetapi dek kerana hilang rasa ikhlas  atau lalai mendidik keikhlasan jiwa maka timbul rasa ujub dan berbangga serta mengharap pujian manusia.
  • Pernah satu ketika Ibnu Umar berjalan di dalam Masjid Haram dan melewati seorang lelaki yang sedang bercerita. Lalu lelaki tersebut berkata : “ Wahai Aba Abdul Rahman ? Adakah kamu tahu apa yang diperkatakan lelaki tersebut. Jawabnya ; Ya, lelaki itu berkata ..lihatlah kepada diri aku ini..,Ibnu Umar perasan bahawa keadaan orang yang memberikan peringatan tadi melakukan sesuatu yang ganjil iaitu mengumpul manusia agar memujinya. Itulah kisah seorang yang tidak ikhlas di dalam menyampaikan seruan dakwah.
2. Jadilah daie yang ikhlas untuk dakwah [كن مخلصاً لدعوتك ]
  • Seorang da’ie yang ikhlas untuk dakwahnya akan mengorbankan jiwa dan raganya untuk kemenangan dakwahnya.
  • Kemenangan dakwah tidak akan terhasil kecuali apabila Sang Da’ie tadi  menghabiskan seluruh hidupnya untuk dakwahnya yang tercita.
  • Faktor kemenangan dakwah tidak  diukur dengan luasnya ilmu pengetahuan tentang dakwah, atau dengan kepetahan berpidato tetapi kepada sejauh mana para du’at tadi menyakini, mengimani dakwahnya, perasaan takut yang tinggi terhadap seruan yang menentang dakwahnya.
  • Muhammad Ahmad Ar-Rasyid menyebut : “sesorang pendakwah tidak akan mencapai hasilnya melainkan apabila ia jatuh cinta dan asyik terhadap dakwah, percaya dan rela berkorban untuk dakwahnya, dia fana’ kepada dakwahnya dan memutuskan segala kehidupannya demi cinta terhadap dakwahnya..”.
  • Antara contoh seorang da’ie yang tidak mengikhlaskan hidupnya untuk dakwah ialah :
    • Berdakwah pada masa-masa terluang sahaja.
    • Rasa berat untuk berkorban masa untuk dakwah.
    • Mengelak diri dari menanggung beban dakwah yang berat dan memberikannya pada orang lain.
    • Cuba mengelak dan memberikan alas an dari melaksanakan tugas dakwah.
    • Menjadi penempel [bukan kader] di dalam menjayakan program dan aktiviti dakwah. Seorang yang tidak proaktif.
    • Kerap mengeluh dan merungut dengan taklif dakwah.
    • Pasif,pesimis, tiada kesungguhan dan jiddiyah di dalam amal dakwah.
    • Sibuk mengkritik dan menafikan sumbangan amal orang lain.
 3. Jangan lupa kelebihan amal dakwah  [ لا تنسَ فضل الدعوة  ]
  • Antara yang membantu para du’at terus thabat  di atas jalan dakwah dan menajamkan himmahnya ialah dia sentiasa mengingatkan dirinya kelebihan dan ganjaran berdakwah.
  • Rasulullah sentiasa mengingatkan para sahabat r.a dan memberikan motivasi kepada mereka sebagaimana sabda baginda saw kepada Ali bin Abi Talib r.a :
“Dengan sebab usaha kamu seorang memperolehi hidayah maka itu lebih baik untuk kami berbanding memperolehi unta merah..”
  • Antara hadis nabi lagi :
“ Barangsiapa yang menyeru kepada satu petunjuk, maka baginya pahala sepertimana pahala orang yang mengikut seruannya, tidak akan berkurang sedikit pun ganjaran pahala tersebut selama mana orang itu mengikuti seruan dakwahnya..”
4. Dakwah satu kefardhuan ke atas kamu [دعوتك واجبٌ عليك ]
  • Seorang da’ie perlu meraskan bahawa melakukan kerja dakwah adalah satu kefardhuan wajib bukan perkara sunat yang amat dititik beratkan agama.
  • Kefardhuan ini adalah wajib dan tidak melepaskankan dirinya dari pertanggungjawaban di hadapan Allah.
  • Ia juga merupaka hak [tuntutan] ke atas setiap umat Islam yang tidak boleh dia cuai terhadapnya.
  • Ibn Baaz menyatakan:
“ “فعند كثرة المنكرات ،وعند غلبة الجهل كحالنا اليوم ،تكون الدعوة فرض عين على كل واحد بحسب طاقته
  • “Ketika mana kemungkaran berleluasa dan kejahilan dominan seperti keadaan kita hari ini, maka tugas dakwah menjadi FARDHU AIN ke atas setiap batang tubuh umat Islam mengikut kemampuannya..”
5. Jangan lupa diri anda dari petunjuk Allah
  • Kadang-kadang seorang da’ie yang sibuk dengan urusan dakwah dan kehidupan sehariannya terhadap masalah umat, lupa dan mengabaikan pentarbiyahan dirinya.
  • Akhirnya berlaku kecacatan dan keaiban pada dirinya seperti jiwanya menjadi keras, lemah semangat dakwah dan penyelewangan niat.
  • Para aktivis dakwah perlu sediakan ruang masa untuk dia mendidik dan mentarbiyah dirinya.
  • Kata Muhammad Ahmad Ar-Rasyid :
“ Rijal penggerak perlu dan mesti menyediakan sebahagian masanya untuk mentarbiyah dirinya dengan ilmu dan ibadah, jika tidak jiwanya menjadi keras selepas dari merasai kelazatan permulaan dia melangkah ke jalan dakwah..”
  • Daie yang selalu berdampingan dengan kitabullah akan merasai kedamaian jiwa, ketenangan perasaan, kejernihan akal, memiliki motivasi bergerak dan mendaki anak-anak tangga yang meninggikan kedudukannya.
 6. Jadikan Qudwah terbaik [كن قدوة حسنة]
  • Seorang da’ie perlu menjadi contoh terbaik  kepada mad’unya terhadap seruan dakwah yang disampaikannya.
  • Dai’e tadi perlu menjadikan bahasa amal dan perilaku mendahulu bahasa percakapan dan perkataan.
  • Manusia lebih terkesan dengan bahasa qudwah berbanding kepetahan percakapan.
  • Kaedah dakwah menyatakan “al-Qudwah qobla ad-dakwah’” [Menjadi qudwah dahulu sebelum berdakwah].
  • Seorang da’ie perlu menjadikan dirinya sebagai  saksi kebenaran risalah dakwahnya . Ini kerana diri da’ie tadi akan menjadi saksi samada manusia menerima seruan dakwahnya atau menolaknya.
  • Kata Abdul Wahid bin Ziad : “ Hasan al-Basri Berjaya menyampaikan seruan dakwahnya kepada apa yang ingin beliau capai kerana apabila beliau menyuruh kepada melakukan sesuatu perkara, beluaulah yang paling terkedepan melaksanakannya, begitu juga apabila beliau melarang sesuatu perkara, dia adalah yang paling jauh meninggalkan larangan tersebut..”
  • Bukankah Allah memberikan taujih di dalam al-Quran yang bermaksud :
“Mengapakah kamu menyeru manusia melakukan kebaikan sedangkan kamu melupakan diri kamu, padahal kamu membaca al-Kitab, tidakkah kamu mahu berfikir..”
“ Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu perkatakan apa yang tidak kamu perbuat, amat besarlah kemurkaan allah terhadap apa yang telah kamu perkatakan kamu tidak lakukan..”.
  • Daie perlu menjadi cermin dan model terbaik untuk dakwahnya agar mudah mempengaruhi manusia.
 7. Berbicaralah dengan manusia menurut batasan kemampuan akal mereka  [خاطب الناس على قدر عقولهم ]
  • Dalam menyampaikan dakwah, para da’ie perlu meraikan keupayaan dan kemampuan akal manusia supaya tidak menimbulkan fitnah kepada dakwah.
  • Saidina Ali r.a pernah berkata : “Berbicaralah dengan manusia  berdasarkan  apa yang mereka tahu dan abaikan  apa yang menjadikan mereka keliru..”.
  • Ibnu Mas’ud r.a pula berkata : “tidaklah  kamu berbicara dengan satu kaum yang tidak mampu ditanggapi akal mereka melainkan ia kan membawa fitnak ke atas sebahagian mereka.”
  • Antara contoh para pendakwah yang tidak mengambil kira kemampuan akal manusia ialah :
    • Mengemukan isu-isu khilafiah fiqhiyah secara meluas sehingga manusia tidak tahu membezakan antara rajah dan marjuh.
    • Terlalu terperinci membincangkan masalah  akidah terutama masalah Qodhok dan Qodar.
    • Sibuk  membincangkan isu gerakan Islam  dan kesalahan gerakan tersebut sehingga menyebatkan manusia prasangka buruk terhadap gerakan islam dan memandang sinis terhadapnya.
    • Bersikap simple dan mudah di dalam menjelaskan beberapa perkara hingga menyebabkan orang awam bersikap ambil mudah di dalam perkara bi’dah, perkara haram dan berpegang kepada pendapat yang lemah.
    • Kata –kata para pendakwah dengan mad’unya tentang manhaj para ulama dan du’at secara terperinci hinga mengeliru dan memberatkan daya tanggapan akalnya  boleh melarikan mad’u dari menerima seruan dakwah.
 8. Sesungguhnya kamu hanyalah pemberi peringatan [  إنما أنت مذكّر ]
  • Tugas da’ie sebagai hanyalah sebagai muzakkir iaitu yang memberikan peringatan. Muzakkir di sini bermaksud seorang da’ie perlu menyampikan risalah dakwah dan tidak menuntut kepada hasilnya.
  • Allah memberikan taujih agar baginda ar-Rasul SAW  menyampaikan dakwah melalui firmanya :

( فإن أعرضوا فما أرسلناك عليهم حفيظا إن عليك إلا البلاغ )

  • “ Jika mereka berpaling dari menerima seruanmu. Maka tidaklah kami utuskan Engkau (Wahai Muhammad)  ke atas mereka sebagai pelindung . sesungguhnya tugas kamu hanyalah al-balagh (menyampaikan seruan dakwah kepada mereka)”.
  • Perkara utama yang dituntut dari seorang daie ialah mencurahkan segala usaha sehingga dengan usahanya itu menjadi sebab kepada hidayah allah.
  • Perilaku ini akan menjadikan para du’at tidak ditimpa rasa kecewa, tertekan dan putus asa dengan penolakan mad’u yang berpaling dari meneriam seruan dakwah bahkan dapat menjaga perasaan dan membentengi dirinya dari rasa lemah dan futur.
 9. Tiada Dakwah tanpa Ilmu [ لا دعوة إلا بعلم ]
  • Dakwah perlu kepada ilmu, tanpa ilmu dakwah tidak mampu di sampaikan kepada sasaran dakwah.
  • Keutamaan berilmu di dalam menyampaikan dinyatakan di dalam al-Quran “
[قل هذه سبيلي أدعو على بصيرة أنا ومن اتبعني وسبحان الله وما أنا من المشركين]
 
“ katakanlah, inilah jalanku, aku mengajak  di atas satu basiroh [ilmu dan kefahaman], aku dan orang yang mengikuti seruanku, maha suci allah, aku bukanlah dari kalangan orang yang menyengutukan allah..”.
  • Dalam menyampaiak dakwah para du’at perlu memiliki ilmu-ilmu berikut :
    • Penguasaan terhadap ulum syarak terutama al-Quran dan tafsirnya, as-Sunnah, akidah, Fiqh, Sirah Nabawiyah dan sebagainya.
    • Penguasaan terhadap ilmu-ilmu komtemporari terutama tentang waqi umat Islam.
    • Penguasaan terhadap ideology-ideolagi yang memusuhi Islam dan gerakan musuh Islam.
    • Penguasaan terhadap fiqh ad-dakwah dan fiqh al-harokah.
    • Penguasaan ilmu psikologi, seni mempengaruhi manusia dan kemahiran softskill sebagai kader dakwah yang diperlukan pada masa kini.
 10.Tingkatkan kualiti ilmu dan kembangkan kemahiran
        [جدّد علمك وطوّر مهاراتك ]
  • Tidak cukup hanya dengan memiliki ilmu-ilmu syarak tertentu sahaja, tetapi para du’at perlu menambahkan bekalan dan penguasaan ilmu tersebut dari semasa ke semasa.
  • Tidak ada noktah henti di dalam menambahkan bekal ilmu sekalipun kesibukan dengan kerja-kerja dakwah.
  • Seorang daie dari latar belakan bidang sains perlu melengkapkan dfiri di dalam bidang ulum syarak begitu juga da’ie dari bidang ulum syarak melengkapkannya dengan kemahiran semasa yang diperlukan di dalam menyampaikan risalah dakwah.
  • Manusia tidak akan menerima las an kejahilan ketika da’ie tadi gagal menjawab persoalan dan pertanyaan yang dikemukan oleh mereka, begitu juga mereka tidak menerima las an jika daie tadi terjebak di dalam kesilapan dan kesalahan menyampaikan sesuatu ilmu.
  • Dai’e perlu berterusan menimba ilmu dan melengkapkan diri dengan ilmu agar mampu berdepan dengan khalayak manusia. Carilah masa dan ruang meningkatkan kompetensi samada dengan belajar dari para ulama muktabar, menyambung ke peringkat sarjana muda, sarjana atau Phd dan apa cara yang boleh mencapai tujuan tersebut.
  • Para du’at juga perlu melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu terkini untuk manfaat dakwah seperti ilmu  pengucapan awam, kemahiran berpidato,seni mempengaruhi orang lain, seni penulisan, kemahiran ICT dan sebagainya.
  • Perkara ini penting dan menjadi satu keperluan bagi mencapai matlamat mempengaruhi mad’u agar menyambut seruan dakwah.
  • Semua ini terhasil melalui zatiah daie tadi yang memiliki daya semangat untuk meningkatkan kompetensi sebagai da’ie.
  • Antara sebab yang boleh mengembangkan kompetensi da’ie tadi dari sudut ilmu dan kemahiran ialah menghadiri kelas-kelas ulum syarak, meringkas buku-buku syariah dan ilmu-ilmu berkaitan Islam dan semasa, menghadiri kursus-kursus, seminar-seminar, konvensyen yang meningkatkan dan mengembangkan pelbagai kemahiran hardskill dan kemahiran softskill, kemahiran merancang, kemahiran berorganisasi, kemahiran mempengaruhi , di samping mengadakan lawatan tokoh-tokoh yang berpengaruh, banyak menyumbang serta berpengalaman di medan amal.
11. Jadikan usaha dakwah kamu pelengkap kepada amal dakwah para dua’t yang lain.[لتكن جهودك الدعوية مكملة لبقية الدعاة ]
  • Ambil pengajaran dari firman allah ketika menamakan kamu sebagai umat dakwah : [ولتكن منكم أمة يدعون إلى الخير ... ]
Maksudnya : “ hendaklah ada dari kalangan kamu satu umat (golongan) yang menyeru kepada kebaikan..”.
  • Allah menamakan kelompok para  du’at sebagai  satu umat,ia adalah  satu isyarat kepada wajibnya kewujudan mereka untuk melaksanakan tugas amr makruf dan nahi mungkar. Para du’at ini memiliki sifat-sifat khusus, ciri-ciri khusus dan ikatan yang membezakan mereka dengan orang lain.
  • Mereka muncul di tengah-tengan umat  sebagai satu umat yang satu, tidak ada perselisihan dan perbezaan sesame mereka demi melaksanakan misi risalah dakwah ini.
  • Pengalaman membuktikan bahawamenyelaraskan tugas dan aktivisme dakwah sesama para pendakwah dari pelbagai gerakan Islam akan membawa kepada kemenangan dakwah.
  • Semua para aktivis dakwah perlu beergerak di lapangan dakwah masing-masing dan menyelaraskan bidang tugas amal masing-masing demi mencapai hasil dakwah.
  • Antara faedah dari penyelarasan amal ini , ia akan dapat menambah kematangan amal, bertukar-tukar pengalaman, menghasilkan amal yang qowiy, memaksimunkan penggunaan tenaga serta membawa kepada kejayaan dakwah.
  • Semua aktivis dakwah perlu berpegang kepada prinsip yang dicetuskan oleh al- Marhum Rasyid Redha : “ kita saling tolong menolong dalam perkara yang kita sepakai dan bertolak ansur dalam perkara yang kita perselisihkan..”.
  • Sinergi antara kalangan para du’at ilalah akan mempercepatkan kefahaman dan kesedaran islam serta mampu menjayakan agenda dakwah secara kolektif demi maslahah umat Islam dan Islam dalam berdepan dengan agenda musuh-musuh Islam.
12. Jadikan diri kamu seorang yang memahami realiti [ كن مدركاً لواقعك ]
  • Antara perkara yang dapat membantu para da’ie di dalam menjayakan amal dakwahnya ialah memahami persekitaran dan reality yang melingkunginya.
  • Memahami persekitaran dan realiti semasa inilah yang di sebut sebagai fiqhul al-waqie. Untuk memudahkan kefahaman memahami waqi’ tadi, daie perlukan menentukan prioriti [awlawiyat] di dalam menyampaikan seruan dakwahnya agar dakwah tersebut sampai tepat kepada mad’u dengan mengambil kira kesesuaian dan reality mad’u.
  • Antara kelemahan ketara para du’at hari ini ialah ketidak mampuan mereka dalam memahami  realiti semasa  dan masa depan yang akan dilalui.
  • Apa yang terjadi ialah para da’ie bersikap mudah atau tidak ambil kesah tentang realiti semasa yang akhirnya kita suka membesarkan perkara kecil dan meremehkan perkara besar samada terhadap keupayaan kita, keaiban kita atau isu-isu semasa kita.
  • Dr. Hamman Saeed di dalam bukunya kaedah berdakwah di jalan Allah menyatakan bahawa : )     [ kontemporari dan memahami persekitaran umum merupakan salah satu sebab kejayaam dakwah  المعاصرة ومعرفة البيئة العامة من أسباب نجاح الدعوة]

Sumber:   http://maalimfitariq.wordpress.com/2013/03/24/taujihat-tarbawiyah-buat-daie-ilallah/

No comments:

Post a Comment