Pages

Saturday, May 4, 2013

ARTIKEL POLITIK TERAKHIR SBLM PILIHANRAYA



Selama lebih 25 tahun saya memilih utk diamkan diri ttg politik krn hormati pendirian keluarga terdekat saya yg terdiri dari ahli pelbagai parti politik. Saya tau pendirian saya akan melukakan setengah ahli keluarga saya sendiri dan sahabat2 yg amat dekat di hati. Tetapi saya anggap ini adalah DARURAT dan saya minta maaf.

Lebih 25 tahun yg lalu bila saya peluk Islam, saya dan mentor saya, Ustaz Ali Chin (Pendakwah Perkim Ipoh) menasihati masyarakat Melayu supaya tidak menganggap Islam itu milik istimewa mrk; berdakwahlah kpd bukan Muslim secara serius dan sistematik sblm terlambat bila mrk yg menakluk ekonomi INTERNASIONAL akan akhirnya menakluk politik LOCAL juga. Kami lantang bersuara pada 1988 SEBELUM WUJUDNYA ISTILAH ‘BOHSIA’/’BOHJAN’, jauh sekali istilah ‘MAT REMPIT’. Tiada istilah ‘liberalisma’ , ‘pluralisma’.

Sekarang selepas 25 tahun, 2013, saya lihat ‘dakwah’ liberal jauh mara kedepan DARI SEGI POLITICAL STRATEGI DAN ACTION, meninggalkan dakwah Islam yg hanya hebat dan relevan DARI SEGI CERAMAH berteraskan motivasi, komedi dan fekah. The MALAYSIAN DREAM far outsmarts the MUSLIM DREAM.

Kalau sekiranya selepas pilihanraya kali ini, umat Islam menganggap Islam itu milik satu bangsa, dan bukan sekadar tidak menyampaikannya kpd bukan Muslims tetapi tidak menaikkan ikon2 bangsa lain sebagai pendakwah dan ikon politik (diremehkan pada ruangan kecil hidayah “MENGAPA SAYA PELUK ISLAM”), saya rasa dakwah Islam akan lagi jauh tertinggal di belakang. Tsunami pluralisma yg melahirkan ‘pakar2 agama’ dari pelbagai bangsa (dan juga shiah yg lebih mendapat tempat selesa dalam pluralisma) pasti akan menelan dakwah Islam dan aqidah yg sejati krn pendakwah2 yg beraqidah sahih tidak mampu keep up dgn speed polarisasi pendapat, ragam dan mazhab dan BRANDING pluralisma yg sentiasa trendy. Akibatnya, agama akan teruk dipolitikkan sebagaimana yg terjadi pada zaman Sahabat dulu dimana politik menelan aqidah, dan akhirnya aqidah dipolarisasikan kpd shiah, khawarij, muktazilah, zindiq, jamiyyah, etc.

Saya berdoa kpd Allah swt agar rakyat memilih DEMI ISLAM, bukan DEMI TAKSUB atau WALA’ PD PARTI. ANCAMAN AQIDAH adalah jauh lebih bahaya dari ANCAMAN KORUPSI. Bahkan korupsi aqidah bukan sekadar meneruskan korupsi ekonomi, tetapi juga korupsi minda, rohani, psikologi, social hatta korupsi sumber2 tulen aqidah, ibadah dan akhlaq Islam! Saya hanya tunaikan amanah sbg hamba Allah swt utk sampaikan apa yg patut utk pilihanraya ini.

Saya terhutang budi dan berterimakasih kpd team analysis politik yg saya amat bergantung tahun ini utk feedback dan informasi (mrk tidak mau dikenali supaya senang merisik secara underground) yg terdiri dari Chinese Muslims (ada yg belum even register sebagai Muslims) yg mempunyai pengkhususan ilmiah dan groundwork/phd dlm falsafah, bahasa, agama, budaya, politik Cina, yg selalu update isu2 penting yg tersebar dalam mass media bahasa Cina dan kedai kopitiam!

Selepas pilihanraya, rasanya saya tidak akan menulis ttg politik lagi kecuali darurat. BIDANG DAKWAH ADALAH JAUH LEBIH BESAR DARI BIDANG POLITIK PILIHANRAYA.

XIFU NASER AL-MAJNUN

No comments:

Post a Comment