Pages

Saturday, May 4, 2013

Isma: 'Isma bukan proksi'

Sinar Harian
NIZAM ZAIN
4 Mei 2013
Abdullah Zaik
Abdullah Zaik
IKATAN Muslimin Malaysia (Isma) sebagai sebuah badan bukan kerajaan (NGO) mewarnai Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dengan agenda calon berwibawa dan beragama Islam. Ikuti temu bual eksklusif Sinar Harian Online bersama Presiden Isma,  Abdullah Zaik Abdul Rahman sempena PRU13.


SINAR HARIAN ONLINE: Mengapa Isma begitu terdorong untuk terlibat dalam politik secara serius pada pilihan raya kali ini?

ABDULLAH ZAIK
: Isma menceburi politik adalah untuk membawa agenda sendiri dan bebas berdasarkan fikrah dan pemahaman dan bacaan Isma terhadap realiti politik dan apa yang akan berlaku pada masa akan datang.

Ada ruang untuk Isma memainkan peranan dalam situasi baru nanti atau senario yang akan berlaku selepas PRU13, Isma melihat peranan yang boleh dimainkan pada waktu itu.

Saya yakin agenda perjuangan Islam dan bangsa akan semakin terhakis, mungkin bercelaru di mana pemimpin Islam akan menerima tekanan yang lebih hebat.

Apabila pihak parti politik Melayu dan Islam ini sama ada di sebelah Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Rakyat (PR), akan terima tekanan yang lebih hebat di peringkat antarabangsa ke dalam negara ke arah liberalisasi yang lebih luas.

Jadi kita akan menuju kepada sistem politik yang lebih liberal atau dalam istilah Bahasa Arab menyebut "Negara Sivil yang Tidak Beragama".


SINAR HARIAN ONLINE: Adakah agenda Isma itu dapat diterima masyarakat negara ini yang jauh lebih matang pemikiran politiknya?

ABDULLAH ZAIK
: hari ini, masyarakat, tokoh politik dan NGO liberal telah mengadakan wacana yang fokusnya untuk membincangkan sejauh mana peranan agama dan bangsa dalam realiti politik akan datang.

Mereka cenderung membawa gagasan bahawa tidak ada peranan bangsa dan agama dalam politik akan datang. Mungkin masyarakat Malaysia belum faham, tentang apa yang akan berlaku dan sebab itu Isma akan bawa penjelasan tersebut kepada masyarakat.

Apa yang akan berlaku ialah satu bentuk pemerintahan negara sivil yang tidak berasaskan kepada agama dan bangsa. Dalam konteks hari ini, perlembagaan negara kita masih lagi meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan, ada keistimewaan Melayu, jaminan kedudukan Raja-raja dan sebagainya.

Walaupun ia belum mencukupi untuk perjuangan Islam, kita mesti menuntut kedudukan yang lebih "solid" di mana Islam benar-benar berkuasa, dominan di mana segala yang bertentangan dengan Islam tidak terbatal dengan sendirinya.

Malah tidak ada sesiapa pun boleh mencabar kedudukan dan ketinggian hukum Islam. Suasana itu lebih ideal dan solid. Tapi apa yang ada dalam perlembagaan kita ini, sedikit sebanyak memihak kepada Islam dan Melayu.

Itulah yang dituntut oleh pejuang-pejuang kemerdekaan dulu yang mahukan Malaysia menjadi negara Melayu yang Islam atau negara Islam yang berteraskan Melayu. Sejak awal dulu seperti Dr Burhanuddin Helmi mereka menuntut negara ini sebagai negara Islam yang solid.

Hari ini, kalau kita bercakap tentang isu ini, nanti orang kata kita macam ketinggalan pada mereka. Oleh kerana itu Isma memperjuangkan Islam dengan meninggikan kalimah ALLAH SWT, melaksanakan syariat dan kehidupan berteraskan kepada keadilan Islam.

Ini adalah pandangan politik kita dan atas itulah kita menyatakan pendirian kita terhadap sesuatu isu atau sesuatu perkara. Contohnya kenapa kita tidak bersetuju Pas dengan Pakatan Rakyat (PR) dan kita menganggap bahawa kalaulah ditakdirkan PR menang, maka yang akan dominan adalah bukan Islam dan negara liberal yang sekular.

Kita mempunyai agenda yang tersendiri dan kita mempunyai peranan yang relevan di waktu ini serta lepas pilihan raya nanti, kita berharap meletakkan Isma di pentas yang lebih relevan pada masa akan datang.


SINAR HARIAN ONLINE: Apakah perbezaan antara Isma berbanding dengan NGO lain yang bergiat aktif dalam politik?

ABDULLAH ZAIK:
Bezanya dengan badan-badan lain ialah mereka memilih cara untuk menjadi proksi kepada parti-parti lain, mereka bukan tak hantar calon, mereka hantar calon tapi tidak umumkan lagi.

Kedua, dari segi maklum balas, setakat ini masyarakat umum menerima baik idea, pandangan dan tema yang kita bawa kepada mereka.

Kita bawa tema “Undilah Calon Muslim Berwibawa” dan kawasan yang kita tandingi ialah yang mana majoriti pengundinya adalah Melayu yang beragama Islam. Calon lawan Isma pula yang dihantar ialah calon bukan Islam sama ada dari PKR, DAP, MCA ataupun MIC.

Memang kita masuk semua tempat tanpa mengira latar belakang sama ada BN atau PR.

Dari masyarakat umum, mereka menerima baik dan ada yang mengatakan inilah yang ditunggu-tunggu selama ini, sudah beberapa tahun mereka tidak mengundi kerana tak ada calon yang beragama Islam.


SINAR HARIAN ONLINE: Bagaimanakah penerimaan parti-parti lain terhadap kehadiran Isma dalam arena politik tanah air?

ABDULLAH ZAIK:
Pelbagai... BN kata Isma menguntungkan PR dan PR pula kata kita menguntungkan BN. Malah ada yang mendakwa Isma menerima dana daripada Umno.

Kadang-kadang orang yang menuduh itu pengkaji politik, pensyarah universiti. Mereka kata berdasarkan analisis yang diperolehnya hingga membuat kesimpulan cukup negatif terhadap Isma.

Baru-baru ini Isma menerima amaran berbaur ugutan supaya tidak bertanding daripada kedua-dua pihak. Itu yang kita rasa kesal dalam konteks kematangan politik, perjuangan dan keterbukaan, serta dalam konteks demokrasi yang lebih luas, semua itu bohong belaka.

Bila kita nak masuk bertanding, kita pun ada hak demokrasi, semua orang ada hak demokrasi, tiada orang kata kita akan bolot atau dua kumpulan ini akan bolot semua hak politik dan demokrasi. Jadi kenapa bila kami nak masuk politik, mereka pula yang mengambil sikap begitu, kadang kala bergaya samseng.

Yang sebelah Umno-BN bagi amaran, yang sebelah Pas pun bagi amaran juga dan ada masjid-masjid yang dikuasai pembangkang menghalang serta membatalkan program-program ceramah yang mengundang penceramah daripada Isma.

Setakat ini ancaman itu secara lisan saja, tapi kalau kita masuk atau teruskan juga, mereka akan lakukan sesuatu (ancaman).

Mereka mungkin rasa Isma ini merugikan dan mengancam, mereka tak mampu melihat daripada perspektif kita sebagai seorang Melayu beragama Islam yang sepatutnya menerima benda ini satu yang sangat asas, sepatutnya mereka menerima dengan mudah.


SINAR HARIAN ONLINE: Adakah disebabkan agenda Islam yang dibawa Isma itu menggugat BN dan PR kerana masing-masing agak goyah apabila disebut perjuangan akidah, isu murtad, malah masih kabur sehingga mempolitikkan isu itu?

ABDULLAH ZAIK
: Mereka tidak akan berani sampai tahap menyokong atau mendokong isu agama, saya rasa mereka ada keterbatasan dalam konteks hari ini untuk mendokong agenda akidah, perjuangan Islam dan perjuangan bangsa.

Kalau sebut saja pasal bangsa, nanti orang cakap rasis, jadi mereka ada keterbatasan dari sudut itu, Isma terima dengan keterbatasan mereka sama ada dalam BN ataupun PR.

Beri ruang kepada Isma, kami tidak terikat dengan BN dan PR, untuk menyatakan apa yang orang Melayu nak, apa yang orang Islam nak, apa yang diperjuangkan oleh datuk nenek kita dulu sebelum merdeka.

Senario akan datang mungkin lebih teruk tekanan kepada agenda perjuangan Islam, walaupun dalam Pas dan kumpulan gerakan Islam ini sendiri tidak memahami situasi ini. Mereka tak rasa agenda perjuangan mereka sebenarnya telah berundur jauh ke belakang.

Kami melihat perkara ini dengan cukup jelas, sebab bila dah jadi negara sivil tidak beragama, bermakna perjuangan untuk tegakkan syariat Islam, rukun Islam, kalimah ALLAH yang tertinggi itu tiada lagi sebab dunia politik dan dunia kehidupan sosial akan tidak terikat dengan mana-mana agama.


SINAR HARIAN ONLINE: Sejak bilakan ustaz nampak atau sedari politik negara sivil yang tidak berasaskan agama itu mula menular?

ABDULLAH ZAIK
: Sejak munculnya gerakan hak asasi manusia. Sebenarnya format ini timbul selepas perang dingin, barat telah mengisytiharkan perang “Hadarah” atau perang tamadun, bukan perang guna senjata, tapi perang pemikiran, perang tamadun di antara barat dengan negara Islam.

Selepas jatuhnya Soviet, maka tumpuan dana dan kekuatan untuk menentang Islam. Mereka telah melancarkan satu kempen menggunakan masyarakat sivil, mereka latih orang-orang ini untuk mempromosi fikrah liberal, ideologi liberal dan ideologi kebebasan.

Pengaruh ini juga telah berjaya menjatuhkan Saddam Hussein, sebelum itu berjaya mewujudkan suasana kacau-bilau di negara-negara Arab sekarang atau Arab Spring, sebenarnya di belakangnya ialah gerakan sivil. Kalau kita baca betul-betul pergerakan ini, ia didalangi oleh mereka.

Di Malaysia pun begitu juga, cuma orang Malaysia tidak perasaan. Di Malaysia muncul pelbagai NGO yang bawa perjuangan hak asasi manusia, perjuangan hak kebebasan termasuk Majlis Peguam, Komers dan Suaram.

Saya dulu dalam NGO Komers, masa itu belum muncul lagi fahaman itu, saya ikuti Komers sejak dulu lagi, ia ditaja oleh pihak Eropah dengan mengadakan pelbagai bengkel. Begitu juga lahirnya kepimpinan-kepimpinan politik dalam PR secara khususnya yang mempromosikan fikrah dan ideologi ini.

Begitu juga orang DAP dari awal perjuangkan LGBT dan Malaysia untuk Malaysia. Tekanan-tekanan itu telah mengubah hala tuju politik negara tertentu termasuk di Malaysia.

Apa yang akan dilakukan oleh barat ialah mereka melahirkan suatu yang dinamakan “Muslim moderate”, satu gerakan yang beriman dengan fahaman liberal, yang boleh sejajarkan Islam mengikut fahaman mereka.
Sebagai contoh kebebasan beragama, isu tiada paksaan dalam beragama, isu LGBT, dan sebagainya.
Seperti di Malaysia, masyarakat sivil ini bergerak dan telah melatih rakyat negara ini, mereka telah berjaya bergerak sendiri dengan pelbagai jenama, hijau, biru, merah, kuning, itu semua masyrakat sivil yang dilatih.

Mereka ini menuntut ketuanan rakyat, dalam konteks negara sivil itu, adalah negara rakyat, negara yang kuasa atau sultannya kepada rakyat. Kita tengok sejak zaman itu, berlaku lepas perang dingin, kemudian Amerika mengisytiharkan format baru untuk membuat perubahan dalam negara-negara Islam.

Perlembagaan Malaysia masih lagi mempertahankan Islam sebagai agama persekutuan, tidak membenarkan kebebasan beragama, tak menerima LGBT, menghalang bukan Islam sebarkan agama mereka di kalangan orang Islam, isu-isu pertukaran agama dan sebagainya masih dipertahankan oleh sistem yang ada.

Fenomena ini sedang berlaku di Malaysia dan pilihan raya umum ke-13 ini adalah penentuan juga ke arah format itu. Kalau PR menang, maka itulah format sistem politik yang akan dilaksanakan dan diterapkan sama ada secara terus ataupun beransur-ansur.


SINAR HARIAN ONLINE: Adakah Ustaz mengatakan PR membawa fahaman liberal berbanding BN?

ABDULLAH ZAIK
: PR lebih liberal daripada BN, tapi BN akan terikut kerana tekanan daripada pihak luar dan juga PR.

PR mesti meliberalkan dasar mereka juga, sebab itu transformasi yang diperkenalkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak itu adalah untuk menangani ataupun menyaingi liberalisme, tapi saya lihat Najib masih mengekalkan pegangan asas dalam Perlembagaan, masih menolak liberalisme, masih menolak pluralisme dan masih mempertahankan Islam dalam Perlembagaan.

Cuma Najib cuba menerapkan sistem yang lebih inklusif dalam konteks sistem penyampaian supaya ia merangkumi dan sesetengahnya merisaukan kita, sebab orang dalam BN pun bukan kuat pegangan Islam.

Sehingga ke hari ini, semua orang menganggap apa yang kami lontarkan ini sebagai ketinggalan zaman kerana merek kata zaman sekarang ini zaman multi racial, zaman baharu, politik baharu, politik terbuka.

Bila sebut iltizam kita dengan akidah, Islam, teras kenegaraan kita, sejarahnya mestilah daripada Melayu dan dianggap sebagai politik zaman dulu. Perkara yang berkaitan dengan kedudukan Islam, hak dan warisan yang kita warisi, kita tak boleh tolak ansur atas apa nama sekalipun.

Jadi isu liberalisme, pluralisme, masalah rasis dan sebagainya adalah agenda yang dipupuk dan dibawa untuk memecahkan orang Melayu Islam supaya tidak bersatu, jadi mereka akan gagal untuk menemukan titik pertemuan di antara mereka.


SINAR HARIAN ONLINE: Adakah pendekatan yang dibawa oleh Anwar Ibrahim itu tidak menjurus kepada pegangan agama yang kuat?

ABDULLAH ZAIK
: Memanglah, bagi saya Anwar tidak bawa perjuangan Islam, orang Abim antara yang marah kepada saya sebab saya kata begitu. Dia bukan lagi pejuang Islam, saya kena beritahu, sebab dia cakap sendiri, “Im liberal democratic” (saya adalah pejuang liberal demokratik).

Dalam politik, kita kena faham terma-terma yang digunakan, kita kena kaji dia punya latar belakang dan ideologi setiap terma yang digunakan itu, baru kita boleh faham.
Kalau kita tak kaji, kita tak faham, adakah liberal demokratik ini merujuk kepada Islam atau hak asasi manusia atau humanisme barat. Jelas ini bukan datang dari Islam, ini datang dari humanisme barat.


SINAR HARIAN ONLINE: Adakah kewujudan dua parti Pas dan Umno yang berteraskan Melayu dan Islam itu masih relevan pada masa akan datang?

ABDULLAH ZAIK
: Kita balik kepada syariat Islam itu sendiri, balik kepada al-Quran dan al-Sunnah, kita ini satu ummah, jadi apa yang menyebabkan kita berpecah, kita boleh cari jalan penyelesaian dalaman.

Kita tak boleh guna pengaruh luar, ideologi luar atau penyelesaian asing untuk menyelesaikan masalah kita khususnya Umno dan Pas. Sebab itu Isma bawa idea Islam dengan nasionalisme adalah suatu yang bersifat merangkumi.

Sekarang ini ia dipisah, kita buat konfrantasi, yang ini Melayu, yang ini Islam, kita wujudkan jurang itu. Dalam Islam mengatakan bahawa kita mesti kasih dan cinta kepada bangsa sendiri lebih daripada orang lain atau dipanggil nasionalis.

Bila sebut Melayu, orang faham Islam, itu identiti nasional dan ini terbina dari pengalaman sejarah, takkan kita nak berpatah balik ke belakang, lalu kita berkata tak Melayu asing.

Seolah-olah kita mengingkari sejarah, seolah-olah apa yang berlaku ratusan tahun sehingga orang Melayu dianggap muslim, itu tak relevan. Sebab itu saya yakin orang Pas tidak menolak Melayu, bila isu berkaitan dengan orang Melayu, hatinya semulajadi, takkan boleh tolak!

Bila orang nak jajah negara dia, orang nak ambil kuasa daripada tangan dia, tentu dia rasa. Semangat itu akan datang sendiri, itu naluri dan fitrah. Ia tak boleh ingkar, takkan nak kata ini asobiah dan Islam mengiktiraf perasaan itu.

Jika orang nasionalis jujur memperjuangkan bangsa dia, membangunkan negara dia, membela nasib bangsa dia, malah saya tak tolak dia walaupun saya rasa perjuangan Islam itu lebih luas, menyeluruh, lebih baik, lebih merangkum tapi apa yang dibuat satu juzuk, lebih baik saya terima.

Tapi hari ini yang menjadi pertikaian, orang nasionalis itu sendiri tidak jujur, mengkhianati mandat dan amanah yang diberikan kepada mereka, lalu mereka rasuah, pecah amanah dan gagalkan perancangan baik. Kita banyak perancangan baik seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB). Kalau mereka yang melaksanakan perancangan ini jujur dan baik, tentu mereka dapat laksanakan.

Kalau dua-dua bersetuju dan boleh bersama dalam agenda, kita pilih calon-calon berwibawa dalam Pas dan Umno, akhirnya kita boleh perjuangkan perkara yang sama.


SINAR HARIAN ONLINE: Adakah Isma ini boleh dianggap sebagai orang tengah?

ABDULLAH ZAIK:
Ya, itulah yang kita ingin mainkan peranan orang tengah itu, cuma mungkin orang tak faham maksud kita dan PR anggap kita di sebelah BN, BN pula kata kita di sebelah PR.

Kedua-dua pihak datang marahkan kita. Tak mengapa, mungkin ini sesuatu yang baru, jadi mereka perlu masa untuk memahami penglibatan kita dalam politik. Saya harap mereka dapat faham suatu masa nanti, perkara terpenting kita dapat lalui PRU13 ini dengan baik.



SINAR HARIAN ONLINE: Bagaimana pula dengan NGO lain seperti Jati?

ABDULLAH ZAIK
: Perjuangan Jati sama dengan kita, saya terlibat dengan Jati dari awal, cuma mungkin dia tidak membuat pilihan yang sama dengan kami. Kami pilih untuk bebas, mungkin dia belum cukup bersedia ke arah itu, atau dia nak main peranan sebagai pelengkap. Sebab itu kita mengambil masa yang lama untuk berbincang dengan NGO lain termasuk Jati, adakah Isma sendiri nak mainkan peranan yang begitu mengimbangi ataupun main peranan secara bebas.


SINAR HARIAN ONLINE: Sebelum ini, Ustaz ada sebut Isma sebagai mengimbangi parti yang menang pada PRU13, adakah Isma akan bertindak sebegitu jika PR menang?

ABDULLAH ZAIK:
Kita punya pendekatan, kita nak identiti kita ini yang bersendiri ini jelas kepada masyarakat. Boleh jadi kita bekerjasama dengan Umno atau Pas dan berperanan sebagai orang tengah, tapi ia bergantung kepada situasi semasa selepas PRU13.

Kita nak masyarakat jelas bahawa Isma bukan proksi kepada mana-mana pihak, itu cukup penting dan jelas malah Isma tidak menerima dana dan bantuan sama ada daripada segi fizikal, material, moral daripada mana-mana pihak, bahkan ada tekanan, ada ugutan, ada ancaman kepada pekerja dan petugas kita di medan.

Jadi saya rasa budaya dan orang politik cakap tak serupa bikin. Kalau dia sebelum menang lagi dah halang kita, bercakap tentang ketelusan, keterbukaan, kebebasan, saya rasa politik untuk dia saja.

Masjid yang dikuasai oleh pihak pembangkang, kalau dia rasa terbuka, nak beri kebebasan, apa salahnya penceramah Isma menyampaikan ceramah atau mengajar, yang ada tauliah, bukan tak ada, tajuk pun bukan tajuk politik, tajuk syiah kadang kala tajuk kalimah ALLAH, isu akidah, itu pun dihalang.

Awal-awal lagi tak betul, bagaimana kalau menang nanti nak bagi kebebasan bersuara. Saya tak percaya manifesto PR, manifesto itu karut saja, bagaimana mereka nak manipulasi pemikiran rakyat dan ini suatu yang terlatih.


SINAR HARIAN ONLINE: Adakah faktor calon itu penting untuk menubuhkan kerajaan akan datang?

ABDULLAH ZAIK
: Sebab itu kita bawa agenda calon dan kalau mengharapkan kepada parti untuk membawa agenda Islam, rasanya tak nampak. Kalau di pihak Umno pun mungkin orang tak melihat Umno sebagai pilihan yang nak bawa Islam. Begitu juga PR, siapa yang nak bawa Islam. Kalau kita nak pergi kepada pilihan terbaik atau memberi harapan yang lebih kepada agenda Islam dan Melayu ialah berdasarkan kepada calon.

Kalau Umno nak bawa perubahan, kemudian bawa calon-calon lama, orang percaya ke? Mungkin orang tak percaya. Umno kata boleh beri harapan baru kepada pengundi, rasanya mungkin tidak begitu konsisten.

Kalau mereka dapat kemukakan calon-calon yang berwibawa, mungkin itu akan memberi harapan kepada masyarakat.

Begitu juga dalam konteks Pas, cuma dalam penglibatan Isma, kita sebenarnya dah memilih tempat yang selamat daripada bertembung dengan calon parti Melayu, kita pilih calon bukan Melayu dan bukan Islam.

Kita kemukakan calon Islam di tempat majoriti Islam, jadi bila nak kempen mudah saja, tak payah manifesto panjang pun kami boleh maintain, strategi yang mudah.

Di samping kita nak mengelak daripada pertembungan dengan calon Melayu, dan kita kata nak bersatu tapi dalam masa yang sama kita boleh buat kempen yang mudah.

Orang Islam wajib undi calon Islam, terus pangkah, mudah saja. Mungkin pendekatan itu sedikit sebanyak memberi pengaruh kepada masyarakat.

Sebab itu kita terima respon daripada kedua-dua belah pihak, mereka takut memberi kesan kepada mereka di peringkat parti.


SINAR HARIAN ONLINE: Adakah Isma tidak khuatir menggunakan tiket Berjasa akan membayangi imej Isma itu sendiri?

ABDULLAH ZAIK:
Berjasa bukan parti komponen BN, memang perjuangkan Islam, kita memilih berjaya untuk bertanding nanti kerana kita tak dibayangi dengan agenda lain.

Kita bersetuju bertanding atas tiket Berjasa. Sehingga hari ini, sebarang kenyataan dan program kita buat atas nama Isma.

Berjasa tidak akan membayangi Isma, ia tidak akan berlaku, setakat ini kita uruskan dengan baik, sebab itu orang lebih melihat Isma berbanding Berjasa. Berjasa sekarang bebas, kekuatannya mungkin sama macam parti Kita, tapi imej Islam dan Melayu yang dibawa Berjasa lebih baik.


SINAR HARIAN ONLINE: Dari manakah Isma memperoleh dana untuk menggerakkan politiknya nanti?

ABDULLAH ZAIK:
Isma peroleh dana kewangan daripada ahli kita sendiri, tak ada siapa yang beri dana kepada kita yang meletakkan syarat tertentu, kena ikut polisi, dasar dan sebagainya setakat ini memang tiada.

Kalah atau menang, dana kita adalah sendiri, banyak atau sedikit, mudah untuk tentukan pergerakan sendiri.

No comments:

Post a Comment