Pages

Saturday, March 21, 2015

Terjebak Dalam Perangkap ISIS



 

Islamic State In Iraq and Syria (ISIS) bukan sahaja memangsakan rakyat Syria dan Iraq, bahkan secara tidak langsung ia turut menjebak warga negara Malaysia ke dalam kancah kekeliruan pemikiran, yang mampu mengancam keselamatan negara.

Menurut satu laporan kajian RAND Corporation, sebuah badan kajian terbesar di Amerika, umat Islam terbahagi kepada beberapa aliran pemikiran seperti aliran tradisional, sufi, liberal, sekular, radikal, fundamentalis, Syiah dan lain-lain. Laporan kajian itu selanjutnya mengesyorkan kepada kerajaan Amerika agar memanfaatkan perpecahan sedia ada ini demi kepentingan Amerika.

Suasana politik dan keselamatan yang tidak stabil di Iraq sejak penjajahan Amerika serta situasi perang saudara di Syria boleh diumpamakan sebagai habitat yang begitu selesa bagi agen-agen keselamatan Amerika untuk menyusup masuk ke dalam gerakan radikal. Penyusupan ini bertujuan untuk menyusun babak-babak perang saudara yang tidak berkesudahan, melalui posisi berpengaruh dalam gerakan radikal terbabit.

Mereka mengeksploitasi slogan-slogan perjuangan pembebasan tanahair dan jihad Islam, sambil melakukan tindakan-tindakan yang mengundang tindak balas keras daripada pelbagai pihak, terutamanya umat Islam sendiri. Hakikatnya, peristiwa itu dirancang untuk mencipta ruang bagi campurtangan dan perluasan hegemoni Amerika.

Kisah Amerika memberi bantuan dan dokongan kepada tentera Taliban di Afghanistan bukan suatu rahsia lagi. Portal berita guardian.com pernah melaporkan bahawa hampir tiada seorang pun orang Afghan yang tidak percaya bahawa Amerika membiayai Taliban untuk memastikan konflik di Afghanistan tidak berakhir, yang menuntut campurtangan Amerika lebih lama di negara malang itu.

Senario Taliban di Afghanistan diulang tayang di Syria, dengan episod yang lebih ganas dan tragis. Sebagaimana medan di Afghanistan pernah menarik beberapa anak muda Malaysia untuk terlibat, begitu juga “jihad” yang dilancarkan oleh ISIS membawa aura yang hampir serupa. Bahkan kali ini dengan menggunakan nama “Khalifah” dan “Negara Islam”.

Slogan indah itu mengocak minda anak muda yang mengimpikan kedaulatan Islam dan pelaksanaan syariah. Semangat anak muda yang tiada bekalan kefahaman yang menyuluh, ditambah pula perasaan kecewa dengan senario perbalahan politik umat Islam di negara ini yang tidak berkesudahan, merupakan faktor-faktor semulajadi yang menyebabkan mereka mudah tergoda dengan slogan “jihad” yang dilaungkan oleh ISIS.

Seorang pemuda pernah bertanya kepada saya, “Tidakkah kita dituntut untuk menegakkan dan mengembalikan kegemilangan Khilafah?”. Pemuda tersebut mengakui menganggotai sebuah gerakan yang sering melaungkan penegakan Khilafah dan menolak sistem demokrasi. Malangnya gerakan berkenaan, yang sering menyebarkan risalah pemikiran mereka di masjid-masjid di negara ini, tidak mempunyai idea yang jelas mengenai wasilah atau kaedah untuk mencapai cita-cita mereka. Kelompongan besar itu mudah sahaja diisi dengan seruan “jihad” ISIS. Ini mangsa ISIS yang pertama.

Amerika bukan sahaja membiayai kumpulan radikal seperti Taliban, bahkan negara kuasa besar itu, menerusi agensi-agensi seperti USAID, NED, NDI dan sebagainya, turut memberi bantuan kewangan dan teknikal secara terang-terangan kepada kelompok yang termakan dengan dakyah media Barat mengenai ISIS. Kelompok ini berasa kagum dan malu kepada dunia Barat yang mereka anggap jauh bertamadun berbanding umat Islam yang sentiasa bergelut dengan masalah perpecahan, peperangan dan keganasan yang tidak berkesudahan. Inilah kelompok kedua, mangsa ISIS di Malaysia.

Mereka sangat percaya bahawa jalan keluar bagi umat Islam daripada kemelut yang dihadapi ialah dengan melaksanakan demokrasi ala Barat yang dicanangkan oleh Amerika. Mereka mahu Malaysia menjadi sebuah negara sekular dan liberal. Sehubungan itu, mereka tanpa segan silu menerima bantuan dan sokongan Amerika, walaupun langkah-langkah mereka boleh meruntuhkan ketuanan umat Islam di bumi sendiri.

Mereka menyerang dan menghentam institusi Islam dan Raja di negara ini. Tindakan penguatkuasaan undang-undang oleh Jabatan Agama Islam dicop sebagai Taliban. Pesalah syariah mereka bela. Mereka sanggup bersekongkol dengan pihak yang secara sengaja menyebarkan doktrin bukan Islam di kalangan umat Islam, yang merupakan satu kesalahan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kecelaruan pemikiran yang berlaku ini menuntut tindakan pantas para ulamak dan pendidik untuk menyelamatkan dan membimbing anak muda kita ke arah kefahaman Islam yang syumul dan betul, sebagaimana yang ditunjuk ajar oleh Baginda S.A.W.

Sumber: https://ustazhazizi.wordpress.com/2015/03/12/terjebak-dalam-perangkap-isis/

 

 

 

No comments:

Post a Comment