Pages

Saturday, April 3, 2010

Batu-Bata..




Saudara seaqidahku yang dikasihi.

Kali ini hati saya tergerak untuk memperkatakan sesuatu yang ada hubung kait dengan batu bata.

Apakah istimewanya batu bata?
Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud, “Orang-orang mukmin bagi orang-orang mukmin yang lain ibarat bangunan yang sebahagiannya menyokong sebahagian yang lain”.

Bahan utama untuk mendirikan bangunan adalah batu bata.

Cuba kita perhatikan batu bata. Kita akan dapati, yang pertama, batu bata diperbuat daripada bahan yang bermutu atau mutunya menepati keperluan untuk membuat bangunan, dan kedua kita dapati setiap batu bata mempunyai saiz dan bentuk yang sama.

Batu bata tadi apabila disusun dan diikat dengan simen, diperkukuhkan dengan besi, kayu dan lain-lain, dibentuk mengikut pelan tertentu boleh menjadi bangunan yang tersergam indah.

Sekiranya batu bata tersebut mempunyai bentuk dan saiz yang tidak sama, tentu sukar untuk menyusunnya, bukankah begitu?

Mungkin bangunan yang dihajati akan sukar atau tidak akan dapat dibina.

Saya nak kaitkan dengan apa yang berlaku kepada orang-orang mukmin/Islam sekarang ini. Kita amat sukar untuk bersatu kerana tidak mempunyai persamaan di dalam perkara-perkara yang sepatutnya mempunyai persamaan.

Orang-orang Islam mempunyai matlamat yang sama. Bukankah keredhaan Allah matlamat setiap orang Islam? Orang-orang Islam juga mempunyai panduan hidup yang sama, iaitu al Quran dan al hadith.

Tetapi kalau kita tanya setiap orang Islam, apakah matlamat hidup mereka? Bolehkah mereka menjawab, " Matlamat hidup saya nak cari keredhaan Allah". Kalau mereka iru adalah yang menagih dadah, buang bayi, membunuh....bergaduh adik beradik,tidak sembahyang, mendedahkan aurat dan sebagainya

Saudara yang dikasihi,

Supaya dapat bersatu orang-orang Islam perlu kepada keseragaman. Seperti yang kita lihat seragamnya batu bata itu.

Keseragaman akan menghasilkan kesatuan. Orang Islam perlu kepada keseragaman dalam aqidah, aqidah yang sohih serta memahami tuntutannya. Kemudian keseragaman dalam fikrah, iaitu mempunyai kefahaman dan pemikiran Islam yang benar dan seterusnya keseragaman dalam beramal.

Di dalam Islam ada perkara-perkara yang kita boleh berbeza pendapat.Tetapi kita perlu meraikan pendapat orang lain juga.

Pada hari ini kita lihat umat Islam amat sukar bersatu. Terlalu banyak perkara remeh temeh yang menjadi dinding yang menyebabkan kita tidak dapat bersatu.

Berbeza fahaman politik, berbeza pendapat di dalam cabang-cabang fekah, berbeza warna kulit, berbeza fakulti, berbeza program/kursus dan lain-lain lagi.

Kes perlawanan bolasepak, kes anak-anak, kes lembu kambing, kita boleh bergaduh sesama sendiri.

Marilah kita mewujudkan keseragaman dan persamaan sesama kita dengan cara kita beramal dengan apa yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Ketepikan perbezaan yang ada sedikit sebanyak kerana persaudaraan adalah lebih penting.

Firman Allah, maksudnya, " Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara".

Wallahu a'lam..

1 comment:

  1. salam,
    terlalu sukar utk mencari saudara2 muslim yg betul2 sama phaman skrg, bila kita buat baik kpd org ditegah,menegur kesilapan saudara muslim yg lain dpandang satu kehinaan...

    ReplyDelete