Pages

Saturday, April 24, 2010

Mari kita bina ukhuwwah....



Apa perasaan anda apabila membaca post saya sebelum ini? 'Pensel dalam kemaluan mangsa rogol'.

Saya rasa tidak ada orang yang gembira apabila membacanya melainkan mereka-mereka yang seangkatan dengan ‘pelaku-pelaku’ yang telah dikuasai oleh nafsu kebinatangan tersebut.

Kejadian-kejadian seperti itu adalah petunjuk bahawa masyarakat kita sedang mengalami penyakit. Berlaku ketidak seimbangan di dalam masyarakat, sebagaimana orang yang sakit, kita akan dapat lihat tanda-tanda penyakit itu pada zahirnya akibat berlaku ketidak seimbangan di dalam badan orang itu.

Penyakit yang tidak bahaya akan mudah dirawati tetapi kalau penyakit yang bahaya ia akan mengambil masa yang lama, belanja yang besar untuk mengubatinya.

Rendahnya nilai-nilai akhlak di dalam masyarakat Islam adalah berpunca daripada masalah akidah.

Sebagai seorang muslim kita perlu rasa simpati dan perlu timbul satu kesedaran untuk membantu menyelesaikan kemelut yang melanda masyarakat kita.

Saya pernah mendengar seorang ustaz memberi penjelasan bahawa jika kita melihat seseorang yang hampir lemas, dan kita mempunyai kemampuan dan kemudahan (pelampung, bot dsb.) untuk membantunya, kita berdosa jika kita tidak membantunya yang boleh menyebabkannya mati lemas.

Ada di kalangan masyarakat kita yang keadaan mereka bolehlah diibaratkan seperti orang yang hampir lemas. Lemas kerana bergelumang dengan maksiat. Mengetepikan ajaran Islam di dalam kehidupan.


Kita boleh memainkan peranan untuk memperbaiki masyarakat dengan menyokong/menyertai mana-mana badan dakwah supaya tenaga-tenaga kita dapat digembelingkan ke arah mengajak kepada kebaikan dan melarang kemungkaran.

Hari ini kita lemah kerana kita tidak bersatu. Sebatang lidi mudah dipatahkan, tetapi kalau seberkas lidi tidak mampu untuk kita patahkan.

Marilah kita kuatkan ikatan ukhuwwah sesama kita, persaudaraan kerana Allah. Saling kenal mengenal, saling nasihat menasihati, saling lengkap melengkapi, saling sayang menyayangi….kerana Allah.

No comments:

Post a Comment