Pages

Monday, November 24, 2014

Doa selepas tahiyat akhir sebelum salam

(Doa selepas tahiyat akhir sebelum salam) 

 

Jika diperhatikan, hadith sahih yang sampai kepada kita hari ini daripada Abu Bakar As-Siddiq r.a tidak begitu banyak berbanding daripada sahabat-sahabat Rasulullah yang lain seperti Abu Hurairah r.a, Abu Sa'id Al-Khudri r.a. dan lain-lain.

Maka seorang yang mempelajari ilmu hadith dan sesiapa sahaja yang berminat dengan ilmu hadith, akan begitu gembira apabila menjumpai hadith yang diriwayatkan oleh Abu Bakar As-Siddiq. Kerana mereka begitu menghargai apa yang diajar sendiri oleh Rasulullah kepada kekasihnya Abu Bakar, sahabat Baginda yang telah menemaninya ketika berhijrah, yang menjadi sahabat pertama membenarkan israk dan mikraj, malah menjadi khalifah umat Islam yang pertama !

Salah satu hadith masyhur daripada Abu Bakar adalah doa yang Nabi s.a.w ajarkan kepadanya adalah :

عن أبي بكر الصديق رضي الله عنه
: أنه قال لرسول الله صلى الله عليه و سلم علمني الدعاء أدعو به في صلاتي . قال قل اللهم إني ظلمت نفسي ظلما كثيرا ولا يغفر الذنوب إلا أنت فاغفر لي مغفرة من عندك وارحمني إنك أنت الغفور الرحيم


(Daripada Abu Bakar As-Siddiq r.a. bahawa beliau berkata kepada Rasulullah s.a.w, : “Ajarkan kepadaku satu doa yang dapat aku baca dalam shalatku”

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Katakanlah : Ya Allah, sesungguhnya aku telah menganiaya diriku sendiri dengan penganiayaan yang banyak sekali, dan tiada siapa lagi dapat mengampunkan dosa-dosa ini kecuali Engkau. Maka ampunkanlah aku dengan pengampunan dariMu dan belas kasihanilah aku, sesungguhnya Engkau adalah Maha Pengampun lagi Penyayang)
+ + +

Sedangkan Abu Bakar r.a yang imannya tidak tertanding oleh sesiapapun diajarkan Nabi s.a.w supaya berserah diri pada Allah dan meminta pengampunan, siapalah kita untuk tidak berbuat demikian?

Ayuh mulakan hari ini dengan doa yang begitu berharga ini !
Sumber : Fb Majlis Ulama Isma.


Tambahan.....


Doa-doa lain yang elok juga dibaca:

Pertama:

للَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ

Ertinya: “YA Allah, sesungguhnya aku berlindung dengan-Mu daripada azab neraka jahanam, daripada azab kubur, daripada ujian kehidupan dan kematian, dan daripada kejahatan ujian al-masih dajjal.” (HR Muslim 1276)

Kedua:
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا قَدَّمْتُ وَمَا أَخَّرْتُ وَمَا أَسْرَرْتُ وَمَا أَعْلَنْتُ وَمَا أَسْرَفْتُ وَمَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي, أَنْتَ الْمُقَدِّمُ وَأَنْتَ الْمُؤَخِّرُ, لاَ إِلهَ إِلاَّ أَنْت

Ertinya: “Wahai Tuhan, ampunilah bagiku dosa-dosa yang terdahulu, yang terkemudian, yang aku rahsiakan, yang aku nyatakan, yang aku melampau, dan yang Engkau lebih mengetahui daripadaku tentangnya. Engkaulah yang mendahulukan dan mengemudiankan sesuatu, tiada tuhan sebenar melainkan Engkau.” (Muslim 1762).


 

No comments:

Post a Comment