WAHAI MELAYU, FIKIRLAH. BUKAN RASA, BUKAN INGAT, FIKIR!
November 23, 2014 Berita Utama #2, Utama 0
KONVENSYEN PERPADUAN NASIONAL
23 November 2014
DEMI AGAMA, BANGSA DAN NEGARA MELAYU PERLU BERSATU
Oleh Tun Abdul Hamid Mohamad, Mantan Ketua Hakim Malaysia
23 November 2014
DEMI AGAMA, BANGSA DAN NEGARA MELAYU PERLU BERSATU
Oleh Tun Abdul Hamid Mohamad, Mantan Ketua Hakim Malaysia
Kemuncak
perpaduan orang Melayu adalah dalam tahun 1946. Pada masa itu orang
Melayu bersatu padu menentang Malayan Union. Mereka bersatu menentang
ancaman dari luar. Akhirnya British menggantikan Malayan Union dengan
Persekutuan Tanah Melayu.
Orang
Melayu bersatu padu menentang ancaman pengganas Komunis. Beberapa orang
pemimpin kiri Melayu lari ke hutan dan menyertai Parti Komunis Malaya
(PKM) kerana takut ditangkap British. Mereka diperalatkan oleh PKM untuk
mempengaruhi orang Melayu menyokong perjuangan komunis. Mereka gagal.
Akhirnya PKM terpaksa menyerah kalah.
Orang
Melayu juga bersatu padu dalam pejuangan menuntut kemerdekaan. Walaupun
pada masa itu orang Melayu sudah berpecah kepada tiga buah parti politik
nasional iaitu UMNO, Parti Negara dan PAS, semuanya sekata dalam
menuntut kemerdekaan. Malah, pada masa itu, PAS nampaknya lebih Melayu
daripada UMNO. Sebab itulah PAS menuntut supaya Pulau Pinang dan Melaka
dijadikan Negeri-Negeri Melayu demi menjaga hak keistimewaan orang
Melayu. Atas alasan yang sama jugalah PAS menentang penubuhan Malaysia,
apatah lagi termasuk Singapura. Begitu prihatin PAS kepada orang Melayu
dan agama Islam pada masa itu.
Biar apa
pun, seperti yang dibuktikan dalam Pilihan Raya Umum 1955, UMNO adalah
parti Melayu yang dominan dan orang Melayu tetap sekata dalam menuntut
kemerdekaan. Dari segi itu, perpaduan Melayu tidak terjejas.
Rundingan
kemerdekaan berjalan dengan orang Melayu diwakili oleh UMNO. UMNOlah,
bersama-sama wakil-wakil Raja-Raja Melayu, yang menuntut supaya
kedudukan Raja-Raja Melayu dikekalkan. UMNOlah yang membuat tuntutan-
tuntutan supaya agama Islam dijadikan agama rasmi Persekutuan (walaupun
perkataan “rasmi” digugurkan oleh penggubal-penggubal Perlembagan.)
UMNOlah yang menuntut supaya Bahasa Melayu dijadikan Bahasa Kebangsaan,
kedudukan istimewa orang Melayu, Regiment Askar Melayu dan tanah
simpanan Melayu dikekalkan. Maka kesemuanya termaktub di dalam
Perlembagaan kita, dan kita menjadi apa yang kita jadi hari ini. Jika
tidak di mana kita?
Maka, pada
detik 12.00 tengah malam 31 Ogos 1957, Persekutuan Tanah Melayu pun
merdekalah. Tetapi, di sebalik emosi, semangat dan kegembiraan pada
malam itu, satu perkara berlaku, yang kebanyakan orang tidak tahu. Pada
malam itu, warganegara Persekutuan Tanah Melayu bertambah sekali ganda
akibat pemberian kerakyatan oleh Perlembagaan Kemerdekaan itu.
Akibatnya, jika dalam Pilihan Raya Umum 1955, pengundi Melayu adalah
sebanyak 84.2%, dalam Pilihan Raya Umum 1959, hanya dua tahun selepas
Merdeka, pengundi Melayu jatuh kepada 57.1%.
Dalam
Pilihan Raya Umum 1959 juga Perikatan kehilangan dua buah negeri di
Pantai Timur, iaitu Kelantan dan Terengganu, kepada PAS. Nyata sekali
penonjolan PAS bahawa ia bukan sahaja lebih Melayu dari UMNO, malah PAS
Islam dan UMNO tidak, telah dapat mempengaruhi orang Melayu di Kelantan
dan Trengganu. Namun demikian, itu tidak menggugat perpaduan orang
Melayu di peringkat nasional kerana PAS hanya tertumpu kepada dua buah
negeri Pantai Timur itu sahaja.
Dalam
tahun 1963, Malaysia tertubuh. Walaupun orang Melayu merasakan
kedudukannya tergugat dengan adanya Singapura dalam Malaysia,
Konfrontasi Indonesia dan Malaysian Malaysia Lee Kuan Yew telah
menyatupadukan orang Melayu dalam menghadapi “ancaman luar”. Malah
dalam peristiwa 13 Mei dalam tahun 1969, orang Melayu tetap bersatu
kerana ia merasakan bahawa ia menghadapi “ancaman luar”.
Peristiwa
13 Mei membawa kepada pindaan kepada Akta Hasutan 1948 yang sangat
penting, iaitu dengan memasukkan seksyen 3(1)(f) yang menjadi satu
kesalahan bagi sesiapa yang mempersoalkan isu kerakyatan, kedudukan
Raja-Raja Melayu, Bahasa Melayu dan hak-hak tertentu yang diberi kepada
orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak. Perlu diambil perhatian
bahawa ini dilakukan oleh Tun Abdul Razak untuk mengelak berulangnya
peristiwa yang serupa.
Selepas
itu keadaan di Malaysia tenang dan negara membangun. Nikmatnya dirasai
oleh semua rakyat, Melayu atau bukan Melayu. Tidak ada sesiapa yang
boleh menafikannya.
Selama
lebih kurang dua dekad selepas penubuhannya, PAS telah memain peranan
yang berfaedah kepada bangsa Melayu dan agama Islam di Malaysia. PAS
tidak terlalu besar untuk menjadi ancaman kepada UMNO di peringkat
nasional. Saya tidak kisah ia memerintah negeri seperti Kelantan.
Hakikatnya di Kelantan cuma ada PAS dan UMNO, kedua-duanya Melayu dan
Islam. Perbezaan di antara keduanya hanya siapakah pemimpinnya. Lagi
pula, adanya PAS menyebabkan UMNO lebih berhati-hati berkenaan isu
Melayu dan Islam.
Untuk beberapa dekad selepas penubuhannya, PAS menonjolkan dirinya sebagai lebih Melayu dan lebih Islam daripada UMNO. Ia survive atas
asas itu. Tetapi, pada masa yang sama, perubahan juga berlaku dalam
UMNO. UMNO juga menunjukkan bahawa ia juga tidak kurang Islamnya
daripada PAS, malah ia boleh menunjukkan apa yang dilakukannya, bukan
sahaja setakat bercakap.
Untuk survive, PAS
perlu tunjuk bahawa ia berlainan daridapa UMNO. Maka bermulalah
“pengkafiran” UMNO dan orang UMNO; PAS memperjuangkan Islam, UMNO
memperjuangkan “asabiah”; dan, oleh itu, PAS Islam, UMNO tidak.
Hinggakan menyebut perkataan “Melayu” dan ungkapan “hak orang Melayu”
yang diperuntukkan dalam Perlembagaan pun seolah-olah bercanggah
dengan ajaran Islam dan berdosa. Kepada mereka, saya bertanya: Kita
dilahirkan Melayu dan Islam. Itu taqdir Allah S.W.T. terhadap kita.
Salahkah jika kita katakan kita Melayu dan Islam? Salahkah jika kita
katakan kita hendak mempertahankan hak orang Melayu dan kedudukan agama
Islam seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan? Bukankah, dalam
konteks Malaysia, apa yang merugikan orang Melayu juga merugikan umat
Islam?
Siapa yang
ketawa? DAP dan NGO-NGO bukan Melayu. Maka sesiapa sahaja yang
mempertahankan peruntukan Perlembagaan mengenai hak orang Melayu dituduh
“racist”. Saya pun dituduh “racist”. PAS harus sedar
bahawa ia juga bertanggungjawab menjadikan orang-orang bukan Melayu itu
bersikap demikian. Demikian juga dalam hal kalimah “Allah”.
Sekurang-kurangnya pada peringkat awalnya ulama’ dan pemimpin PAS
mengambil pendirian yang memihak kepada gereja Katholik membolehkan
mereka menuduh bahawa yang menentang hanya UMNO. Kepentingan siapa yang
PAS perjuangkan?
Lebih
kurang mulai tahun 1980an, PAS mula berkembang dari kampung ke bandar
dan dari Pantai Timur ke Pantai Barat. Beberapa faktor luaran dan
dalaman membantu perkembangan PAS itu. Antara faktor-faktor luaran ialah
seperti Revolusi Iran dan perjuangan Mujahidin Afghanistan menentang
Russia. Antara faktor-faktor dalaman pula ialah umrah yang lebih mudah
dan penonjolan jenama “Islam” yang mengubah fesyen pakaian orang Melayu
kepada pakaian ala-Arab, ala-Pakistan malah ala-Afghanistan yang
dianggap sebagai “pakaian Islam”. Ini termasuk menyimpan janggut sebagai
identiti Islam atau seseorang itu telah menjadi lebih warak. Dalam
keadaan demikian, memilih parti politik yang berjenama Islam adalah natural.
Di samping
itu, wujud pula penglipur-penglipur lara di kalangan pemimpin-pemimpin
PAS yang memberi hiburan percuma kepada pendengar-pendengar ceramah
mereka dengan mencaci musuh-musuh politik mereka di samping menjanjikan
pahala kepada sesiapa yang mendengarnya. Tidak kurang juga peranan
pegawai-pegawai masjid yang terdiri dripada orang-orang PAS. Setiap
tahun, beribu-ribu graduan keluar daripada universiti-universiti,
kolej-kolej dan fakulti-fakulti Islam dan yang pulang dari
univeriti-universiti Timur Tengah, banyak di antara mereka menghadapi
masalah untuk memasuki pasaran pekerjaan. PAS menjadi tarikan mereka,
sekurang-kurangnya untuk meluahkan frustration.
Bagi orang muda yang idealistic itu, rhetoric PAS
adalah lebih menarik daripada fakta-fakta yang dikemukakan oleh UMNO.
Semua pencapaian dianggap sebagai tanggungjawab kerajaan. Yang
diangan-angankan adalah lebih menarik, tidak kira ianya realistic atau
tidak. Tanya mereka apakah yang mereka akan lakukan jika mereka
memerintah, selain daripada melaksanakan hudud? Besar kemungkinan tidak
ada jawapan.
Keadaan
menjadi lebih buruk dengan kehadiran Parti Keadilan Rakyat. Pada
mulanya, orang Melayu yang emosi “merasakan” (“rasa” bukan “fikir”)
bahawa penganiayaan telah berlaku. Sekarang mereka patut sedar hal yang
sebenar.
Sampai ke
millennium kedua. Orang Melayu telah terbahagi tiga. Terutama sekali di
Pantai Barat Semenanjung, di mana majoriti pengundi Melayu tidak
sebesar di Pantai Timur, pengundi Melayu berpecah teruk dan pengundi
bukan Melayu menjadi penentu.
Melihat
perpecahan orang Melayu, orang Cina khususnya, yang memang pandai
membuat perkiraan, telah bersatu di belakang DAP, mengambil faedah
daripada undi penyokong PKR dan PAS untuk menjatuhkan BN dan menjadi
parti dominan dalam Pakatan Rakyat yang akan memerintah. Perak selepas
PRU12 adalah misalan yang baik. ADUN PAS dijadikan sebagai Menteri Besar
menyebabkan penyokong-penyokong PAS merasa bahawa mereka telah berjaya
menubuhkan sebuah “Kerajaan Islam”. Hakikatnya majoriti ahli Exco adalah
ahli-ahli DAP dan merekalah yang sebenarnya berkuasa.
Pada
pandangan saya, Kerajaan telah membuat satu kesilapan dengan memansuhkan
Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Saya boleh faham mengapa Deklarasi
Darurat dan undang-undang yang dibuat di bawahnya dimansuhkan. Untuk
mengatakan selepas tahun 2000 kita masih berada di bawah keadaan darurat
adalah tidak munasabah. Demikian juga melaksanakan undang-undang yang
dibuat khas untuk menangani keadaan semasa darurat juga sukar untuk
dibela walaupun dari segi undang-undang ia adalah sah.
Tetapi
saya dapati sukar untuk memahami mengapa ISA juga turut dimansuhkan.
Perlu diambil perhatian bahawa ISA dibuat di bawah Perkara 149 untuk
menentang perbuatan subversif, tindakan yang memudaratkan ketenteraman
awam dan sebagainya.
Memanglah
undang-undang yang membolehkan penangkapan dan tahanan tanpa perbicaraan
bukanlah undang-undang yang baik. Tetapi, sudahkah kita lupa 13 Mei?
Adakah keadaan yang menggugat ketenteraman negara, tidak kira oleh
siapa, komunis, militant Islam, kumpulan pelampau dan lain-lain sudah
tidak ada lagi? Mana lebih baik ISA atau Quantinamo? (Untuk perbincangan
mengenai ISA dan Quantinamo, sila baca ucapan dan kertas kerja saya
bertajuk “Conflict of Interests Between Different Basic Rights” dan “Legal and Judicial Transformation in Malaysia” yang boleh didapati dalam laman web saya: http://www.tunabdulhamid.my)
Saya faham
bahawa Kerajaan mahu melihat Malaysia berada di kedudukan yang baik di
mata dunia. Tetapi, Singapura yang mengekalkan ISA, berada di kedudukan
yang lebih baik, hampir dalam semua hal. ISA bukanlah sebab utama yang
menentukan kedudukan itu.
Adalah
mendukacitakan bahawa pemansuhan ISA dibuat tanpa memberi peluang kepada
orang ramai, terutama sekali orang Melayu dan NGO Malayu, malah UMNO
juga, untuk menyuarakan bantahan mereka. Pembangkang, Majlis Peguam dan
Ngo-Ngo bukan Melayu memang dari awal lagi menentang ISA. Ertinya,
hanya merekalah yang didengar.
Berikutnya,
NGO-NGO bukan Melayu membuat tuntutan-tuntutan yang tidak berpatutan
yang melanggar peruntukan-peruntukan Perlembagaan khususnya mengenai hak
orang Melayu dan kedudukan Islam. Tindakan Gereja Katholik juga sangat
berbahaya. Individu-individu mula menghina agama Islam dengan
terang-terangan termasuk iklan berbuka puasa dengan sup babi. Lagu
Kebangsan dihina, hak orang Melayu dipersoalkan, mahkamah diugut,
termasuk oleh ahli-ahli yang berhormat yang seolah-olah tidak tahu atau
tidak menghormati undang-undang yang dibuat oleh Parlimen yang
mereka sendiri menjadi ahli. Sabah diceroboh oleh pasukan
bersenjata dari luar negara dengan kerjasama penduduk tempatan yang
asalnya pelarian dan berbagai-bagi lagi. Malah, makin sehari nampaknya
keadaan di negara kita semakin hampir dengan keadaan di Thailand sebelum
rampasan kuasa yang terbaru. Adakah itu corak “demokrasi” yang hendak
ditiru? Jika mahu demokrasi kekal ia hendaklah diamalkan dengan cara
yang berhemah dan bertamadun. Ambillah pengajaran daripada apa yang
berlaku di Thailand itu.
Semua
perbuatan itu bukan sahaja boleh menggugat perpaduan negara, malah
ketenteraman negara. Perbuatan itu mesti dibendung. Untuk itu Kerajaan
hendaklah memikir semula mengenai keperluan mengadakan semula Akta
Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Kita tidak patut takut kepada kritikan
mengenainya.
Di samping
itu, Kerajaan tidak patut terlalu berlembut apatah lagi takut kepada
mereka sehingga tidak berani mengambil tindakan undang-undang terhadap
mereka. Tidak guna mempunyai undang-undang jika tidak berani
menggunanya. Pelampau tidak memahami diplomasi.
Selepas
itu, Kerajaan membuat satu kesilapan lagi apabila ia hendak memansuhkan
Akta Hasutan 1948. Akta Hasutan asalnya dibuat oleh British dalam tahun
1948 apabila Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan untuk mengekang
penentangan kepada pemerintahan British. Secara ringkas, ia mengandungi
kesalahan-kesalahan kerana menghasut untuk membangkitkan kebencian dan
tidak taat setia kepada Raja atau Kerajaan, menghasut rakyat untuk
mendapat perubahan dengan cara yang tidak sah, menghasut orang supaya
benci kepada pentadbiran keadilan, menimbulkan perasaan tidak puas hati
atau tidak setia di kalangan rakyat Malaysia, mengembangkan perasaan
permusuhan antara kaum.
Bukan
semua isi kandungan akta itu dibuat oleh penjajah British dalam tahun
1948. Itu kita mesti tahu. Peruntukan yang sangat penting, ia itu
seksyen 3(1)(f) dibuat selepas peristiwa 13 Mei 1969 di era Tun Abdul
Razak untuk mengelak berulangnya peristiwa yang serupa. Seksyen itu
dimasukkan melalui Emergency (Essential Powers) Ordinance No. 45, 1970
(P.U. (A) 282/1970) berkuatkuasa pada 10.8.1970. Bagi saya, pengwujudan
seksyen 3(1)(f) Akta Hasutan adalah kemuncak kejayaan politik orang
Melayu dan Tun Abdul Razak Bin Hussain.
Ringkasnya,
seksyen 3(1)(f) memperuntukkan bahawa adalah menjadi kesalahan bagi
seseorang jika dia mempersoalkan hak kewarganegaraan, kedudukan Bahasa
Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan, perizaban kuota berkenaan dengan
perkhidmatan, permit dan sebagainya bagi orang Melayu atau anak negeri
Sabah dan Sarawak dan kedudukan Raja-Raja Melayu.
Sekali
lagi rancangan memansuhkan Akta Hasutan ini adalah hasil tuntutan
pembangkang, Majlis Peguam dan NGO-NGO bukan Melayu. Ertinya, sekali
lagi, suara mereka jugalah yang didengar sedangkan mereka tidak pernah
mengundi UMNO dan BN dan tidak akan mengundi UMNO dan BN manakala orang
Melayu yang mejadi penyokong setia UMNO dan BN dipinggirkan.
Kesilapan
berlaku lagi dengan penubuhan Majlis Konsultansi Perpaduan Negara (MKPN)
atau National Unity Consultative Council (NUCC). Lihatlah nama-nama
ahlinya. Siapakah mereka dan apakah yang mereka perjuangkan?
Kemudian dilantik pula Jawatankuasa Undang-Undang dan Dasar (JUU&D).
Lihat pula siapa Pengerusi dan Timbalan Pengerusinya.
Dalam hal ini tiga “highjacking”
telah berlaku. Pertama, Akta Hasutan terletak di bawah portfolio
Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang Menterinya ialah YB Dato’ Seri Dr.
Ahmad Zahid Hamidi. Sepatutnya, semua perkara yang berkenaan dengan akta
itu, sama ada hendak memindanya atau memansuhkannya, hendaklah
datangnya dari kementerian itu. Ini penting bukan sahaja kerana akta itu
terletak di bawah kementerian itu, tetapi kerana kementerian itu
mempunyai mahklumat- maklumat, termasuk maklumat rahsia, mengenai
ketenteraman negara yang akan menentukan dasar mengenainya. Bagaimana
Menteri di Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) boleh
mengambil alih bidangkuasa ke atas Akta Hasutan itu dan menyerahkan
kepada Majlis Peguam untuk menggubal undang-undang untuk memansuhkannya?
Kedua, mengikut procedure biasa,
penetapan dasar dilakukan oleh kementerian berkenaan (dalam hal ini,
KDN) sebelum ia diputuskan oleh Kabinet. Dalam hal ini, penentuan dasar,
sekurang-kurangnya di pringkat permulaan, diserahkan kepada JUU&D.
Pengerusi JUU&D adalah YB Dato’ Dr Mujahid Yusof Rawa, Ahli Parlimen
PAS Parit Buntar dan Timbalan Pengerusinya adalah Encik Lim Chee Wee,
mantan Presiden Majlis Peguam. Kita semua tahu bahawa Majlis Peguam
adalah penyokong kuat parti-parti pembangkang terutama sekali DAP dan
PKR. Mengapa lantik pembangkang untuk menentukan dasar, walaupun di
peringkat awal?
Ketiga, mengikut procedure biasa,
setelah dasar ditentukan oleh kementerian berkenaan, gubalan dilakukan
oleh Jabatan Peguam Negara. Dalam hal ini, gubalan dilakukan oleh Majlis
Peguam. Mengapa?
Mendapat
peluang itu, Majlis Peguam terus menggubal apa yang dikenali sebagai
Rang Undang-Undang Harmoni. Isi kandungannya mirip tuntutan KOMANGO dan
pemansuhan Akta Hasutan. Apa hubungannya perpaduan dengan pemansuhan
Akta Hasutan? Adakah dengan membenarkan orang menghasut supaya membenci
Raja, Bahasa Kebangsaan, hak-hak orang Melayu dan anak negeri Sabah dan
Sarawak, rakyat akan persatu padu?
Selepas
itu mereka terus mengadakan “Townhall Meetings” untuk menerangkan
cadangan mereka. Siapa yang menghadiri “Townhall meetings” itu? Adakah
“Townhall Meetings” diadakan di kampung-kampung, di rumah-rumah panjang
dan di kawasan pendalaman? Tak cukup dengan itu, dari apa yang yang
boleh dilihat dari laman web The Malaysian Bar dan laporan The Malaysian
Insider, persatuan-persatuan peguam dari merata dunia memberi sokongan
kepada Majlis Peguam dalam hal ini. Mengapa mereka harus campur tangan
dalam hal ehwal dalaman Malaysia? Siapa yang meminta sokongan mereka?
Tuan-tuan boleh teka sendiri. Singapura masih mempunyai Akta Hasutan
(Sedition Act). Singapura tidak teragak- agak untuk mengambil tindakan
mahkamah terhadap seseorang di bawah akta itu. Tiada pula sesiapa
mengkritiknya. Mengapa persatuan-persatuan peguam itu tidak menuntut
supaya ia dimansuhkan?
Mujurlah
kali ini individu-individu dan NGO-NGO Melayu sempat sedar apa yang
sedang berlaku. Akibat pembongkaran, bantahan dan penentangan mereka,
orang Melayu, malah orang UMNO sendiri telah sedar. Orang-orang Melayu
dalam PAS dan PKR juga patut sedar jika mereka masih menganggap diri
mereka “Melayu”.
Orang
Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak hendaklah sedar bahawa usaha
untuk memansuhkan Akta Hasutan itu adalah sebahagian daripada
perancangan untuk menghapuskan hak-hak mereka. Orang Melayu dan anak
negeri Sabah dan Sarawak hendaklah sedar bahawa mereka hanya baru keluar
dari kampung dan kawasan pendalaman satu atau dua generasi. Sudahkah
mereka lupa daratan?
Akta
Hasutan hendaklah dikekalkan. Seterusnya saya mencadangkan supaya Akta
Hasutan dipinda untuk memasukkan Perkara 3 (agama Islam sebagai agama
Persekutuan), Perkara 8(4)(c) (perlindungan, kesentosaan dan pemajuan
orang asli), Perkara 8(4)(f) (menghadkan Regimen Askar Melayu kepada
orang Melayu) dan Perkara 89 (tanah simpanan Melayu) ke dalam seksyen
3(1)(f).
Elok juga
Kerajaan memikirkan untuk memansuhkan kesalahan menghasut terhadap
Kerajaan. Kewujudan peruntukan itu tidak consistent dengan amalan
demokrasi. Malah, untuk berkempen pilihan raya pun tidak boleh. Sebab
itulah selama ini tidak ada sesiapa pun yang dituduh kerana kesalahan
itu. Jika demikian untuk apa kesalahan itu dikekalkan dalam
undang-undang. Ia hanya memberi gambaran bahawa Kerajaan bersifat autocratic. Di samping itu, saya juga mencadangkan:
1. Segala
urusan mengenai Akta Hasutan hendaklah dilakukan oleh
kementerian yang bertanggungjawab mengenainya ia itu Kementerian Dalam
Negeri (KDN).
2. Jabatan
Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN) tidak sepatutnya
mengambil alih perkara yang terletak dalam bidangkuasa KDN dan Peguam
Negara.
3. Procedure biasa
di mana kementerian berkenaan menentukan dasar dan gubalan dibuat
oleh Jabatan Peguam Negara manakala keputusan muktamat dibuat oleh
Kabinet hendaklah diikuti.
4. Ketepikan draf Rang Undang-Undang Harmoni (RUU Harmoni) yang digubal oleh Majlis Peguam itu.
5. Akta Hasutan hedaklah dilaksanakan dengan tegas.
6.
Bubarkan Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN) dan sekaligus
Jawatankuasa Undang-Undang dan Dasar (JUU&D). Kerja JPNIN hendaklah
dibuat oleh JPNIN boleh consult sesiapa sahaja tetapi terajunya
mestilah dipegang oleh JPNIN sendiri. Keputusan dasar hendaklah dibuat
oleh JPNIN manakala keputusan muktamat mengenainya dibuat oleh Kabinet.
Masalah
yang menghadapi orang Melayu sekarang bukan hanya sekadar pemansuhan ISA
dan Akta Hasutan. Masalahnya ialah bahawa orang Melayu menghadapi
ancaman akan menjadi Red Indians di tanahair sendiri. Percayalah bahawa
ancaman yang dihadapi oleh orang Melayu sekarang adalah lebih serius
daripada bila-bila masa dalam sejarah bangsa Melayu. Dulu
sekurang-kurangnya orang Melayu bersatu menghadapi ancaman luar.
Sekarang mereka berpecah dan diperalatkan.
Maka, PAS
dan UMNO perlulah berfikir untuk bercantum, bergabung atau bekerjasama,
sekurang-kurangnya di peringkat Persekutuan, untuk mempertahankan
Kerajaan Persekutuan daripada jatuh kepada PKR dan DAP. PAS mesti sedar
bahawa perjuangan asal mereka adalah untuk Melayu dan Islam; bahawa jika
Pakatan Rakyat berkuasa DAP akan menjadi parti dominan, bukan PKR atau
PAS; bahawa PKR tidak boleh diharap untuk membela orang Melayu dan agama
Islam; bahawa DAP adalah lebih chauvinistic daripada MCA atau
Gerakan; bahawa PKR atau PAS tidak boleh mengawal cita-cita DAP seperti
UMNO mengawal MCA dan Gerakan. Maka jika PAS tidak mahu hak orang Melayu
dan kedudukan agama Islam digugat, ia hendaklah bekerjasama dengan
UMNO.
Saya tidak
menyebut Parti Keadilan sebab parti itu tidak pernah berkata ia
berjuang untuk orang Melayu. Ia hanya berjuang untuk seorang Melayu, itu
pun jika orang itu masih menganggap dirinya Melayu.
Sebenarnya,
di antara PAS dengan UMNO sudah tidak ada apa-apa perbezaannya lagi.
Apa bezanya Kelantan yang diperintah oleh PAS selama lebih kurang 40
tahun dengan negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia selain daripada
pengasingan lelaki dan perempuan di kaunter bayaran dan semasa menaiki
bas dan beberapa sepanduk “Allahu Akbar”, “Subhanallah” dan
“Alhamdulillah” di tepi jalan? Jika dulu Qari’ah haram mengambil
bahagian dalam tilawah Al-Qur’an, sekarang sudah harus.
Semasa
berkempen di Kelantan pemimpin-pemimpin UMNO pun memakai kopiah putih.
Ertinya, semasa di Kelantan, pemimpin-pemimpin UMNO juga mahu nampak
seperti orang PAS. Apa yang menjadi “penghalang” bukan ideologi tetapi
kepentingan diri. Pemimpin-pemimpin di kedua-dua buah parti takut hilang
kedudukan, jawatan dan pendapatan masing-masing, jika kedua-dua parti
itu bercantum, bergabung atau bekerjasama. Soalannya, itukah yang mereka
perjuangkan?
Anak-anak
negeri Sabah dan Sarawak juga patut sedar bahawa kedudukan mereka dalam
Perlembagaan adalah serupa dengan kedudukan orang Melayu. Jika mereka
mahu kedudukan mereka selamat, mereka hendaklah bersama-sama orang
Melayu, UMNO dan BN. Bahawa sebahagian daripada mereka beragama Kristian
tidak pernah menjadi masalah. Mereka boleh terus mengamalkan agama
mereka seperti biasa. Apa yang dibantah oleh orang Islam ialah cubaan
untuk menggunakan kalimah “Allah” dalam bible dan upacara agama
dalam Bahasa Melayu, terutama sekali di Semenanjung, kerana motifnya
adalah untuk mempengaruhi orang Melayu menganut agama Kristian.
Jika PAS
dan parti-parti anak-anak Negeri Sabah dan Sarawak boleh bersama-sama
dengan UMNO dan BN, Kerajaan Persekutuan akan selamat walaupun orang
Cina bersatu di belakang DAP. Apabila mereka merasa bahawa keadaan itu
akan merugikan mereka, mereka akan mula berfikir semula untuk
berkerjasama dengan BN. Orang Cina membuat perkiraan mengikut
untung-rugi. Itu adalah prinsip mereka.
Kita
sekali-kali tidak hendak meminggirkan orang Cina. Semenjak PRU 1955,
UMNO memberi kawasan-kawasan majoriti Melayu yang selamat kepada
calon-calon MCA dan MIC semata-mata untuk memberi representasi yang
lebih kepada mereka. Apa yang berlaku selepas PRU13 pun adalah pilihan
mereka sendiri. Mereka sendiri yang memilih untuk tidak menyertai
Kerajaan. Sekarang mereka telah mengubah pendirian, setelah menimbang
semula untung ruginya. Pengundi-pengundi Cina yang berdiri sebulat
suara di belakang DAP juga mungkin akan mengubah pendirian mereka
apabila mereka menimbang semula untung-ruginya. Jika tidak pun tidak
mengapa. Itu pilihan mereka. Jangan salahkan orang lain.
Rakyat
Malaysia keturunan India juga patut bertanya diri mereka sama ada
Kerajaan Pakatan Rakyat akan menjaga kepentingan mereka lebih baik
daripada rekod BN selama lebih daripada lima dekad.
Perlu
ditekankan bahawa kita tidak menuntut kontrak sosial dikaji semula. Kita
tidak menuntut hak-hak yang telah dipersetujui dan diperuntukkan di
dalam Perlembagaan disemak semula. Kita tidak menuntut hak yang telah
diberi kepada orang lain diberi kepada kita. Kita cuma berkata, “Marilah
kita sama-sama menghormati kontrak sosial yang kita telah persetujui.
Marilah kita sama-sama menghormati hak-hak masing-masing seperti yang
diperuntukkan di dalam Perlembagaan. Marilah kita sama-sama membina
negara kita Malaysia. Sesunguhnya Malaysia mempunyai cukup untuk semua.
Cuma orang yang tamak yang tidak akan cukup sampai bila-bila.
Sambil
itu, pemimpin-pemimpin UMNO juga patut sedar diri. Sebenarnya UMNO
sebagai sebuah parti Melayu dan Islam berada di atas landasan yang
betul. UMNO sepatutnya terus menjadi parti dominan Melayu dan Islam.
Masalahnya adalah pemimpin-pemimpinnya. Faktor nombor satu yang
menyebabkan orang bencikan UMNO ialah persepsi rasuah yang tinggi. UMNO
mestilah perbetulkan persepsi ini, bukan hanya dengan cakap dan kempen
tetapi dengan mengelakkan perbuatan rasuah.
Golongan professional merungut mengenai kesukaran untuk memasuki dan memenangi apa-apa jawatan dalam hierarchy UMNO. Itu adalah antara faktor-faktor mengapa golongan professional tidak
menyertai UMNO. Mereka lebih mudah mendapat tempat dalam PAS. Jika hal
ini berterusan UMNO akan ketandusan pemimpin. Hal ini telah pun dirasai
hari ini dan mestilah diperbetulkan jika UNMO tidak mahu terkubur.
Percayalah,
apabila pemimpin-pemimpin sesuatu bangsa atau sesebuah negara
lebih mementingkan diri sendiri daripada bangsa dan negaranya, maka itu
adalah alamat kehancuran bangsa dan negara itu.
WAHAI MELAYU, FIKIRLAH. BUKAN RASA, BUKAN INGAT, FIKIR! Terima kasih.
Sumber: http://www.ismaweb.net/2014/11/tun-hamid-melayu-perlu-bersatu-demi-agama-bangsa-dan-negara/
No comments:
Post a Comment