Pages

Tuesday, February 24, 2015

Pendapat anak muda: Minoriti yang ditindas?


1) Ye Lin Sheng, dalam bukunya The Chinese Dilemma, menyebut satu dapatan kajian yang dibuat oleh United States Institute of Peace, pada tahun 1993, bertajuk Minorities at Risk: A Global View of Ethnopolitical Conflicts, menunjukkan bahawa diskriminasi ekonomi oleh orang Cina di Malaysia lebih teruk daripada orang Melayu di Singapura. 

2) Menurut Dr Lily Zubaidah Rahim di dalam bukunya , “Singapore Dilemma in the Malay World,” Routledge Taylor & Francis Group, 2009. Orang Melayu di Singapura mendapat penindasan yang sangat teruk dari segi hak pendidikan (dinafikan biasasiwa utama negara SAFOS), hak berpolitik, hak ekonomi, hieraki masyarakat yang rendah dengan hanya menjadi, cleaner, driver dan juga guard.

3) Menurut kajian perintis Worthington, daripada 78 Eksekutif teras dalam lembaga-lembaga berkanun dan GLC Singapura pada tahun 1998, hanya 7 (9 peratus) adalah bukan Cina. Melayu tunggal adalah Ahli Parlimen PAP, Ahmad Mohamed Megad. Ahmad Megad juga dikenalpasti sebagai satu-satunya Melayu daripada 122 anggota Eksekutif teras Singapura pada tahun 1998. Daripada 30 GLC atas, hanya dua (6.7 peratus) yang dipengerusikan oleh bukan Cina pada tahun 1991.

4) Di Singapura, untuk memastikan Ketuanan Cina dominan di Singapura, kuasa pengundi Melayu Singapura telah dicairkan secara sistematik dengan skim penempatan semula bandar pada tahun 1960-an dan 1970-an, pengenalan kuota perumahan dan sistem kumpulan perwakilan undi (A Group Representation Constituency – GRC).

5) Menurut kerajaan PAP Singapura, Bahasa Melayu adalah bahasa golongan rendah.
"The devaluation of the national language can also be attributed to the association of Malay as the language of the subordinate Indonesian maid, humble postmen, office cleaner, and dispatch rider...."
Tetapi kenapa Amerika Syarikat mendiamkan diri?

6) Beliau (Ye Lin Shing) menyangah report yang dibuat oleh Amerika Syarikat itu sebagai sesuatu yang bias dan hipokrit dengan memberikan suasana bandingan di serata dunia. Termasuk apa yang berlaku di Amerika Syarikat dan Australia.

7) Di Indonesia, orang Cina tidak dibenarkan untuk mempertahankan nilai budaya mereka, nama tidak dibenarkan nama Cina, dan bahasa cina dilarang menjadi bahasa pengantar dalam pendidikan. Sekolah vernakular Cina diharamkan. Krisis ekonomi pada 1997 menyebabkan riot di beberapa bandar Indonesia dan orang Cina banyak menjadi mangsa , rumah, kedai, bussiness mereka ditutup dan wanita mereka dirogol.

8) Di Thailand pula, (jumlah overseas Cina kedua teramai di dunia selepas Indonesia), integrasi harmoni tercapai kini di mana semua orang berbahasa Thai dan berbangga sebagai Thai, adalah usaha kerajaan Thai menutup sekolah Cina pada tahun 1940 dan mengharamkan sebarang penggunaan bahasa CIna.
Persoalannya adakah orang Cina di Malaysia ditindas sedemikian rupa?

9) Ye Lin Shing kemudiannya menceritakan suasana yang berlaku di negara-negara Afrika, bagaimana orang India yang dibawa masuk semasa zaman British dan menguasai ekonomi sebagai "middlemen" pada 70an, ditendang keluar kembali ke India dan British melalui dasar nationalisation dan africanisation.

10) Kes yang sama berlaku di FIJI apabila mereka melancarkan gerakan Taukei (Taukei merujuk kepada orang asal Fiji (bumiputera), gerakan ini mencetuskan revolusi tentera menjatuhan kerajaan demokratik yang baru dilantik pada tanggal 14 May 1987 dengan misi utama "the removal of Indian threat". Mereka menghancurkan kedai-kedai minoriti "middlemen" India yang menguasai ekonomi FIJI pada ketika itu dan menghalau orang India keluar daripada FIJI.

11) Begitu juga dengan apa yang berlaku di Australia. Bangsa Eropah menduduki bumi Australia dengan merampasnya dari tangan aborginies (penduduk asal) dengan mengunakan undang-undang berkonsepkan Terra nullius (membenarkan bangsa Eropah memiliki mana-mana tanah yang mereka 'jumpai'"

12) Bagaimana pula dengan Amerika Syarikat? Apa yang telah mereka lakukan terhadap kaum Red Indian? Kekejaman yang kita masyarakat dunia sedia maklum. Begitu juga penindasan mereka terhadap orang kulit hitam.

13) Justeru, atas justifikasi apakah Amerika Syarikat mengelarkan Malaysia menindas kaum minoriti? Mencanang-canangkan kepada masyarakat dunia bahawa Malaysia menindas kaum minoriti sedangkan realiti yang kita lihat sekarang adalah sebaliknya. Orang Cina dan India di Malaysia hidup dengan harmoni dan bebas mengamalkan adat, budaya, bahasa serta agama masing-masing. Mereka juga mendapat banyak manfaat dari sudut ekonomi dan bebas untuk mempunyai persatuan sendiri seperti Dong Zhong yang menjaga kebajikan masyarakat Cina. Juga punya sekolah dan sistem pendidikan sendiri.

14 ) Menurut Noam Chomsky di dalam bukunya What Uncle Sam Really wants menulis, memainkan hak minoriti (racism) ini adalah sebahagian daripada teknik Amerika Syarikat untuk memburukkan Negara yang tidak menyokong mereka. Contoh Negara yang diburukkan oleh Amerika Syarikat melalui pelbagai teknik international law adalah seperti Rusia (filem, penulisan, kajian sebagai negara komunis pengganas), Afghanistan dan middle east (sarang pengganas), Myanmar (tiada demokrasi dan zalim), North Korea dan Iran (mengunakan nuklear sebagai senjata menghancurkan dunia), serta negara-negara latin yang tidak menyokong mereka.

*Sumber lain http://rt.com/usa/214079-chomsky-america-racist-society/

Hak minoriti sangat didengari dalam international law. Golongan yang mempertahankan hak bumiputera juga digelar sebagai racist dan ekstremis menurut neraca undang-undang barat ini.

Sebagai rakyat Malaysia, adakah kita mahu terus tertipu lagi dengan propaganda Amerika Syarikat? Jika meneliti beberapa tulisan Gene Sharp, ini adalah salah satu perancangan subversif Amerika Syarikat untuk meruntuhkan struktur kenegaraan Malaysia dalam perlembagaan yang paling sukar untuk Amerika Syarikat tembusi iaitu Islam, Melayu dan Raja.

Jangan tertipu.

Asyraf Farique

Arus Baru Malaysia.
 

No comments:

Post a Comment