Pages

Saturday, September 5, 2015

Anda Tahu Mengapa DAP & Penyokong Tegar Mereka ‘All Out’ BERSIH 4



Aiman Hussin

Adakah anda tahu mengapa pemimpin DAP dan penyokong teras mereka bersungguh-sungguh di dalam Bersih 4.0?

Sila baca lebih lanjut analisis peribadi saya di sini!


Sejak beberapa dekad yang lalu, penyokong teras DAP mendakwa mereka merupakan penyumbang utama kepada cukai di negara kita.

Ini adalah dakwaan palsu dan benar-benar mengelirukan rakyat kerana mereka sebenarnya adalah yang paling tinggi melarikan diri daripada membayar cukai pendapatan di Malaysia.

Sebagai ahli perniagaan, orang-orang ini dapat menipu dan memanipulasi pengisytiharan pendapatan mereka berbanding dengan Bumiputera yang majoritinya sebagai pekerja sesebuah organisasi.

Borang EA (Borang dikeluarkan Lembaga Hasil Dalam Negeri-LHDN) yang disediakan oleh majikan agak sukar untuk diubah suai melainkan anda adalah saudara-mara di dalam perniagaan keluarga.

Saya dimaklumkan bahawa beberapa ahli perniagaan ini yang mengeluarkan hasil dalam beratus-ratus ribu setahun, telah membayar kurang daripada RM 2000 sebagai cukai.

Mereka mampu berbuat demikian dengan memanipulasi kelemahan dalam sistem cukai lama kita dengan perakaunan kreatif.

Bayangkanlah sepuluh daripada ribuan ahli perniagaan menggunakan kaedah yang sama untuk mengelak daripada membayar cukai sebenar yang diwajibkan kepada mereka oleh undang-undang.

Berapa juta, jika bukan billion daripada RM ditipu sejak kita merdeka, namun mereka berani mendakwa bahawa mereka adalah penyumbang cukai yang paling tinggi?

Bagi majoriti rakyat yang bekerja di sektor kerajaan dan GLC (Syarikat Berkaitan Kerajaan), ia hampir mustahil bagi mereka untuk mengelak daripada membayar cukai pendapatan seperti yang dikehendaki undang-undang.

Segala-galanya jelas kepada LHDN untuk menganalisis dan menggunakan kaedah percukaian yang berkenaan ke atas mereka.

Saya berharap satu hari nanti, LHDN akan menerbitkan hasil kutipan cukai berdasarkan kumpulan etnik supaya ia memberi bukti kukuh siapa yang merupakan penyumbang utama terhadap cukai pendapatan di Malaysia.

Mereka mungkin juga mendakwa bahawa mereka adalah antara penyumbang cukai korporat terbesar. Malangnya berdasarkan rekod-rekod, syarikat-syarikat yang dimiliki oleh mereka juga menikmati diskaun cukai keuntungan terbesar dan bukannya GLC.

Hampir tidak ada syarikat-syarikat GLC telah diberi diskaun cukai berbanding dengan syarikat swasta.
Perlaksanaan GST adalah sesuatu yang tidak disukai oleh pengelak pembayar cukai kerana ia menutup kelemahan dalam sistem percukaian yang diamalkan sebelum ini.

Sistem GST membolehkan kerajaan dengan mudah membandingkan pendapatan yang diisytiharkan oleh orang-orang ini dengan rekod GST yang dikutip setiap tahun.

Sistem percukaian semasa akan dipertingkatkan dengan GST untuk mengurangkan bilangan pelarian cukai.
Malangnya, penguatkuasaan yang lemah oleh kerajaan semasa pelaksanaan GST telah memberi peluang kepada ahli perniagaan ini untuk mendapatkan keuntungan tambahan dan menyalahkan kembali kepada kerajaan.

Matlamat mereka adalah untuk membuatkan orang ramai turun ke jalan menentang GST supaya sistem itu dapat dibatalkan dan mereka boleh terus mengelak daripada membayar cukai.

Mereka berharap Bumiputera akan menyertai mereka dalam Bersih 4 kerana penyumbang cukai sebenar di negara kita adalah GLC dan syarikat multinasional (MNC).

Cukai korporat yang dibayar oleh mereka mencapai berbilion RM setahun. Ini telah digunakan sepenuhnya untuk membina infrastruktur awam di negara kita, membayar gaji kakitangan kerajaan dan memberi subsidi lain kepada rakyat.

Mereka yang kita tahu memiliki dan memandu kereta besar adalah golongan yang mendapat manfaat utama subsidi petrol kita sejak beberapa dekad yang lalu.

Pada asasnya, ia adalah selamat dikatakan bahawa mereka telah mendapatkan kembali 20 hingga 30% daripada cukai pendapatan mereka dengan subsidi petrol tersebut.

Manfaat yang sama juga dinikmati oleh syarikat-syarikat swasta apabila kos pengangkutan mereka telah dikurangkan dengan subsidi petrol dan diesel.

Ini mungkin membolehkan mereka mendapatkan kembali 10 hingga 30% daripada cukai yang telah mereka bayar kepada kerajaan.

Anda boleh lihat sekarang mengapa orang-orang ini semuanya ‘all out’ untuk Bersih 4.0 sejak kebanyakan daripada keistimewaan yang mereka dapat telah ditarik balik.

Mereka juga perlu membayar cukai yang lebih tinggi apabila pendapatan sebenar mereka telah dipadankan dengan transaksi GST.

Bersih 4 bukan mengenai rasuah kerajaan tetapi berkaitan dengan keistimewaan yang telah diambil daripada mereka.

Keistimewaan untuk membayar kurang cukai dan ‘ditebus guna semula’ melalui subsidi telah ditolak.
Ini berkaitan dengan golongan kaya yang berusaha untuk mengekalkan keistimewaan mereka dan mengambil daripada golongan miskin.

Satu-satunya cara adalah menggulingkan kerajaan semasa dan menggantikan mereka dengan pemimpin-pemimpin yang akan menggariskan dasar-dasar yang akan memberi manfaat kepada mereka.

Hanya ‘stupig’ Bumiputera akan menyertai Bersih 4 yang telah mempunyai objektif jelas untuk memusnahkan negara kita dan rakyatnya.

Mereka mahu mengambil hak istimewa Bumiputera yang sedikit yang masih kita perolehi tetapi mereka tidak akan membenarkan keistimewaan mereka diambil !!!

Sumber:   https://aidcnews.wordpress.com/2015/09/05/anda-tahu-kenapa-dap-penyokong-all-out-untuk-bersih-4/#comments

No comments:

Post a Comment