Pages

Saturday, March 20, 2010

Berikanlah kemaafan....



Picture by xxkiriku

Maafkanlah kesalahan orang kepada kamu. Janganlah kamu simpan kemarahan itu berpanjangan. Di dalam perjalanan hidup, seseorang tidak akan lepas daripada melakukan salah dan silap. Ramai orang yang sedar atau insaf di atas kesilapan yang pernah dilakukan oleh mereka terhadap orang lain. Akhirnya mereka menjadi orang yang baik-baik.

Sedarlah...diri kita juga banyak melakukan kesilapan. Jangan kita rasa menyesal yang berpanjangan di atas kesilapan kita. Kerana ianya telah berlalu...terimalah ia sebagai satu taqdir. Maafkanlah diri sendiri di atas kesilapan yang telah lalu.

Disebalik kesilapan yang telah dilakukan, mungkin ada hikmah yang tersembunyi. Ada pengajaran yang boleh diambil. Pengalaman yang lalu mengajar kita menuju kedewasaan. Kedewasaan dalam berfikir dan bertindak. Sekali kita rebah, kita akan lebih berhati-hati supaya tidak rebah untuk kali seterusnya.

Masa-masa yang kita lalui di dalam hidup ini adalah berupa rawatan....yang boleh mematangkan lagi pemikiran kita.

Jangan lupa kepada PROSES PERUBAHAN yang di sebut sebelum daripada ini. Bahawa perubahan diri kita perlu melalui proses-proses dalaman diri kita. Proses yang perlu berjalan secara berterusan. Mentarbiyah diri kita, hati, jiwa dan perasaan kita. Selalu muhasabah diri....selalu mendekatkan diri dengan Allah.....Selalu bermunajat, berdoa, memohon kekuatan dan petunjuk dari Allah.

Biarlah peningkatan Iman berlaku sedikit demi sedikit daripada tidak meningkat langsung. Yang penting kita perlu pastikan kita berada di atas landasan yang betul, yang boleh menyampaikan kita kepada destinasi yang dituju.

No comments:

Post a Comment