Pages

Sunday, March 7, 2010

Meniti Perubahan....2

Dalam usaha melaksanakan perubahan, Mungkin beberapa perkara perlu ada di dalam pemikiran kita. . Apa yang hendak diubah? Kita hendak berubah ke mana? Bagaimana cara kita boleh berubah? Apa tujuan kita berubah? Apa yang akan saya cuba bincangkan nanti lebih banyak berkisar perubahan di sudut agama.

Saya ada satu idea untuk dikongsikan dan anda cuba fikir-fikirkanlah…. Allah jadikan akal untuk kita berfikir dan menilai sesuatu perkara. Sekiranya perkara yang akan saya perkatakan nanti baik, bolehlah diterima dan sekiranya ia tidak baik, tolak tepi..

Ibaratkanlah, kita diarahkan untuk pergi ke satu destinasi yang asing, yang jaraknya jauh dan jalannya bersimpang siur, berliku, dan sukar dilalui. Ada juga terdapat taman-taman indah yang mempesonakan. Kita telah dibekalkan dengan satu peta yang lengkap untuk sampai ke destinasi tersebut. Dan kita semua telahpun memulai perjalanan tersebut. Masing-masing dengan langkah masing-masing. Ada orang yang selalu berpandukan peta yang diberikan dan ada orang yang sambil lewa, tidak berpandukan kepada peta tersebut dan bermacam-macam caralah setiap orang melakukan perjalanan itu.

Mungkin ada diantara kita yang asyik dengan sesuatu tarikan yang ada di tengah-tengah perjalanan itu. Menyebabkan kita kadang-kadang lupa kepada arahan untuk sampai ke destinasi yang telah ditetapkan dan terpisah pula daripada jalan yang sepatutnya dilalui.

Tiba-tiba kita tersentak dan baru tersedar yang kita sebenarnya ditugaskan untuk sampai ke destinasi yang telah ditetapkan. Apakah yang perlu kita buat?? Beberapa perkara yang mungkin kita boleh buat pada masa itu ialah, kita perlu keluarkan semula peta yang diberikan. Kita perlu lihat di mana lokasi kita berada pada masa itu. Adakah tersasar jauh daripada jalan yang sebenarnya? Bagaimana cara kita dapat kembali semula ke jalan yang sepatutnya kita lalui? Siapa boleh bantu kita untuk sampai ke situ? Kita juga perlu lihat ke belakang, bagaimana atau kenapa kita boleh tersasar, supaya tidak berlaku lagi kesilapan sebagaimana yang telah kita lakukan.

Perubahan adalah satu proses dalaman, yang bermula daripada dalam diri kita. Pemikiran-pemikiran yang berlegar-legar di dalam benak kita. Bertitik tolak dari hati kita dan lahirlah tindakan-tindakan seterusnya…Allah tidak akan mengubah keadaan seseorang/sesuatu kaum itu melainkan mereka mengubah apa yang ada di dalam diri mereka.

Perubahan adalah satu usaha yang berterusan. Orang muknin dituntut supaya menjadikan hari ini lebih baik daripada semalam dan hari esok lebih baik daripada hari ini.

Insya Allah jumpa lagi di lain pertemuan…

No comments:

Post a Comment