Pages

Tuesday, March 23, 2010

Berita...Maklumat...





Berita….maklumat….
Setiap bermulanya hari baru, kita akan cari berita, akan cari maklumat. Kita akan dapatkan berita dan maklumat dari akhbar… dari peti televison….dari komputer/internet, dari kawan-kawan di kedai kopi dan lain-lain lagi.

Apa yang berlaku di tempat kita?….Apa yang berlaku di dalam negara kita?…. Apa yang berlaku di negara-negara lain? Begitu kuat keinganan untuk mengetahui maklumat-maklumat tersebut.

Apabila bermulanya hari baru kita tidak sabar-sabar lagi untuk membuka internet, membuka blog-blog tertentu untuk mendapatkan maklumat-maklumat dan bahan-bahan terkini. Membuka e mail dan facebook untuk melihat kalau-kalau ada sesiapa yang menghantarkan sebarang maklumat untuk kita.

Masyarakat hari ini sudah sebati dengan perkara-perkara seperti itu..Kalau satu hari tak belek surat khabar, tak buka internet, tak tengok t.v. , rasa macam ada benda yang tak kena ….Apa lagi kalau seminggu…atau sebulan….tak ada surat khabar, t.v. dan internet.

Apa yang saya sebutkan di atas hanya sekadar untuk membuat perbandingan dengan kesungguhan kita untuk menatap, membaca dan mendapatkan maklumat-maklumat daripada al Quran. Al Quran adalah kalamullah..ditujukan khusus kepada kita semua sebagai petunjuk dan panduan.

Tetapi bagaimanakah layanan kita terhadap al Quran. Berapa ramai daripada kita yang tidak boleh membaca al Quran? Berapa ramai daripada kita yang membelek atau membaca al Quran hanya sekali sekala…dan seterusnya………

Jangan hairan apabila melihat kerosakan akhlak muda mudi pada hari ini. Puncanya kerana kita telah meninggalkan petunjuk dan panduan yang Allah turunkan untuk kita.

Marilah sama-sama kita kembali mendekati Al Quran. Bermula dengan membacanya dengan betul….memahami maksud atau makna ayat-ayatnya….dan akhirnya sehingga kita merasa tidak selesa jika dalam satu hari kita tidak membaca al Quran.

Yang sebenarnya peringatan ini ditujukan untuk diri saya juga..Wallahu a’lam..

No comments:

Post a Comment