Pages

Tuesday, March 9, 2010

Meniti Perubahan...3

Apakah makna perubahan itu?

Saudaraku, cuba kita perhatikan, Allah menciptakan manusia ini melalui proses-proses perubahan daripada satu tahap ke satu tahap.

Mula-mula kita berada di alam RUH, kemudian di alam RAHIM. Selepas itu kita dilahirkan ke alam DUNIA. Seterusnya kita akan berada di alam BARZAH dan kemudian kita akan di bangkitkan di alam AKHIRAT.

Cuba kita lihat asal kejadian manusia itu sendiri, melalui ayat al Quran yang bermaksud, “Dan sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah. Kemudian kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging dan segumpal daging itu kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu kami bungkus dengan daging, kemudian kami jadikan dia makhluk yang (bentuk) lain. Maka Maha Sucilah Allah. Pencipta yang paling baik”. ( Surah Al Mukminun 12-14).Itulah proses-proses atau tahap-tahap perubahan yang manusia telah lalui.

Manusia dilahirkan sebagai bayi kecil. Yang hanya boleh buat beberapa perkara sahaja….. Kemudian boleh meniarap, merangkak, bangun berdiri, berjalan, berlari, memanjat, selam scuba, pergi sampling dan macam-macam lagi.



Allah sendiri, yang lebih memahami tentang kejadian manusia, telah menurunkan al Quran secara bertahap atau berperingkat. Untuk mengubah manusia yang hidup dalam kegelapan jahiliah kepada cahaya Islam, daripada kekufuran kepada Beriman.

Banyak peristiwa yang telah berlaku sebelum lahirnya perubahan-perubahan itu. Faktor masa adalah sebahagian daripada rawatan dan pemulihan daripada segala kelemahan.


Sekian untuk pertemuan kali ini. Kebenaran itu dari Allah dan kesilapan itu dari kelemahan diri saya sendiri.

No comments:

Post a Comment