Pages

Monday, August 16, 2010

Ujian peningkat ketaqwaan

Hidup bagaikan ayunan ombak, terkadang di atas, terkadang di bawah. Hari ini senyuman terukir dan kehidupan terasa begitu bermakna, hari esok mungkin ujian menimpa. Berlinanganlah air mata dan kehidupan terasa begitu mencengkam serta mendukacitakan. Begitulah norma kehidupan kita, sentiasa diuji dan teruji.

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.” (Al-Ankabut: 2-3)



Di saat kita diuji, bagaimanakah kita menghadapinya? Bercakap secara teori dan berhadapan dengannya secara realiti adalah dua perkara yang jauh berbeza. Di sinilah jatidiri, akhlak dan peribadi memainkan peranan dalam mencorak sikap, serta pandangan kita terhadap ujian yang ditimpakan ke atas diri. Keyakinan terhadap janji Allah S.W.T juga menjadi penentu kepada reaksi diri terhadap sebarang ujian ini. Akan cepat melatahkah kita? Akan mula menyalahkan orang lainkah? Atau akan terfikirkan kita bahawa ujian ini tidak adil atau tidak baik untuk diri kita?

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)

Berdepan dengan ujian bukanlah sesuatu yang mudah. Bahkan ianya amat sukar. Ujian kelihatan seperti satu mudarat, kecelakaan atau sesuatu yang amat dibenci, namun melepasi ujian adalah satu hakikat kejayaan yang sebenar. Melepasi ujian dengan bersabar dan penuh ketaatan serta keyakinan terhadap janji-janji Allah S.W.T adalah satu ketaatan. Seorang pendakwah Islam yang berasal dari Amerika Syarikat, Dr. Bilal Philip dalam ceramahnya mengajukan satu persoalan yang amat menarik. Apakah yang membuatkan syaitan menjadi kufur setelah Allah S.W.T memerintahkannya sujud kepada Nabi Adam A.S? Pelbagai jawapan dilontarkan.

‘Kerana sifat angkuh syaitan’.

Jawapannya, tidak. Angkuh tidak menjadikan seseorang itu kufur.

‘Kerana dia ingkar dan tidak taat’.

Tidak juga. Berapa ramai Muslim yang ingkar dan tidak taat tetapi tidak jatuh kufur.

Akhirnya, seseorang menjawab dengan jawapan yang dikehendaki: ‘Kerana dia mempersoalkan perintah Allah S.W.T, serta mendakwa dia lebih baik daripada penciptaan Adam A.S.’

Dr. Bilal Philip selanjutnya menjelaskan, kerana perbuatan syaitan ini seolah-olah mempersoalkan dan menidakkan kekuasaan, serta pengetahuan Allah S.W.T Yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui. Maha Suci Allah daripada sebarang kekurangan dan kelemahan. Syaitan gagal dalam ujian ini kerana mempersoalkan apa-apa yang tidak di dalam pengetahuannya, sedangkan malaikat penuh ketaatan dan kepatuhan kepada Allah S.W.T dalam melaksanakan perintahnya:

‘’Mereka (para malaikat) menjawab, ‘Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami. Sungguh, Engkaulah Yang Maha Mengetahui, Maha Bijaksana” (Al-Baqarah: 32)

Maka, malaikat kekal menjadi makhluk yang mulia serta dihormati, sedang syaitan menjadi kufur, dilaknat dan selama-lamanya tercela. Kisah kekufuran syaitan ini seharusnya menjadi iktibar buat kita, agar tidak mengikut jejak langkahnya ketika diuji. Tidak menyalahkan ketentuan takdir serta tidak mempersoalkan Yang Maha Mencipta di atas apa-apa aturan yang telah ditentukan terbaik buat kita. Bahkan, seharusnya, kita meneguhkan keyakinan dan pergantungan kepada Allah S.W.T. kerana di dalam firmanNya, Allah S.W.T memberi jaminan bahawa ujian yang ditimpakan ke atas kita, sekali-kali tidak melebihi keupayaan kita untuk menghadapinya:

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Al-Baqarah: 286)

Menghadapi ujian juga seharusnya disandarkan pada asas keimanan yang kukuh, iaitu dengan penuh kesabaran serta penuh usaha dan kesungguhan, dan diakhiri dengan penyerahan secara total kepada ketentuan Allah S.W.T. Kerana fitrah alam ciptaan Allah ini, menuntut satu aturan atau asbab kepada sesuatu natijah atau hasil akhir. Sesuatu perkara tidak akan berubah tanpa usaha-usaha perubahan dilaksanakan ke atasnya.



“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).” (Ali-Imran: 200)

Apakah perisai atau kekuatan yang dapat dipergunakan bagi memperkukuhkan pasak keimanan serta keyakinan sewaktu menghadapi ujian? Sudah pastilah hubungan yang akrab dengan Rabb yang menciptakan diri serta menentukan ujian ini antara prasyarat utama. Diajarkan kepada kita daripada Kalam Allah Yang Maha Suci:

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk” (Al-Baqarah: 45)

Juga di dalam sebuah hadith Rasulullah S.A.W. bersabda:

‘Peliharalah Allah, nescaya engkau dapati Allah di hadapanmu. Ingatlah Allah di masa lapang, nescaya Dia mengingatimu di masa sukar’ (Riwayat Tirmidzi).

Di dalam syarahnya, Imam Nawawi menerangkan, maksud ‘Peliharalah Allah’ adalah memelihara hukumNya, hakNya, perintahNya dan menjauhi laranganNya. Bagi hamba-hamba yang memelihara keseluruhan aspek ini, pastilah pemeliharaan Allah ke atasnya juga terlaksana. Iaitu Allah akan memelihara agama dan imannya daripada dinodai sesuatu yang haram dan sentiasa diberikan hidayah agar kembali kepada Allah S.W.T. Inilah semulia-mulia pemeliharaan yang diharap-harapkan dari Allah S.W.T. Sesungguhnya kekuasaan dan rahmat serta kasih sayang Allah S.W.T terlalu luas, tidak berkurang walau sedikit pun dari kekuasaannya ini andai kita memohon pertolongan dariNya, maka pohonkanlah! Selain itu, kita dianjurkan juga untuk mengingati Allah S.W.T di masa lapang kerana mengingatinya di waktu sukar dan diuji kadangkala lebih sukar.



Salman Al-Farisi pernah menyebut: ‘Apabila seorang lelaki selalu memohon kpd Allah S.W.T pada waktu senang, kemudian dia memohon kpd Allah S.W.T di waktu susah, maka berkatalah malaikat: Suara ini sudah terkenal. Maka tolonglah pemilik suara ini. Sebaliknya jika suara itu tidak dikenal kecuali di masa susah, malaikat akan berkata, selama ini suaranya tidak pernah dikenal, maka tak usahlah ditolong akan dia’

Ujian, jika dilihat dari satu sudut pandang berbeza, juga merupakan sebuah rahmat kerana melalui ujian, seseorang dapat kembali mengalihkan perhatiannya kepada Allah S.W.T setelah sekian lama berjauhan akibat kesibukannya dengan urusan dunia dan hariannya. Apabila ditimpa ujian, fitrahnya akan memanggilnya untuk kembali akrab kepada Allah S.W.T, PenciptaNya dan satu-satunya yang dapat memakbulkan seluruh permintaanya. Fokus serta tumpuannya dapat dipusatkan kepada Allah S.W.T. Maka bertambah kusyuklah dia, serta jadilah dia manusia yang memiliki sifat taqwa. Dan orang-orang bertaqwa, seperti yang disebutkan Allah S.W.T dalam FirmanNya, adalah orang-orang yang berjaya mencapai kemenangan.

Bersempena bulan ujian yang bakal ditempuh tidak lama lagi, bersama-samalah kita mempersiapkan diri dengan bekal kesabaran dan keimanan yang kukuh kepada Allah S.W.T. Semoga berjaya meraih kemenangan dan meningkatkan ketaqwaan menerusi pentarbiyahan bulan ujian ini.

“Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu sekalian puasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu sekalian bertaqwa “ (Al-Baqarah: 183)



Allahumma ballighna Ramadhan.

Rujukan:

1) Al-Quran Karim

2) Syarah Hadith 40 – Imam Nawawi

3) Video Talk ‘Dakwah to Atheist/NonMuslim’ – Dr Bilal. Philip (http://www.youtube.com/watch?v=xHSomCYHDdM)

Oleh: Madihah Rushaidhi
Ketua Wanita ISMA New Zealand

Sumber: Ismaweb.net

No comments:

Post a Comment