Pages

Tuesday, August 17, 2010

Suburkan Ibadah di Bulan Ramadhan



Daripada Salman al Farisi ra katanya: Pada hari terakhir bulan Sya’ban Rasulullah s.a.w telah berkhutbah kepada kami dengan sabdanya yang bermaksud: “Wahai manusia, sesungguhnya kamu telah dinaungi oleh bulan yang penuh berkat. Bulan yang padanya ada satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Allah telah menjadikan puasa padanya (Ramadhan) satu kefardhuan dan melakukan qiam pada malamnya sebagai satu amalan sunat. Barangsiapa yang melakukan satu amalan sunat padanya, maka baginya ganjaran seumpama melakukan satu amalan fardhu. Dan barangsiapa yang melakukan satu amalan fardhu, maka baginya ganjaran seumpama melakukan tujuh puluh amalan fardhu.

Ramadhan adalah bulan kesabaran dan sabar ganjarannya adalah syurga. Ramadhan adalah bulan saling tolong menolong, dan bulan di mana akan ditambahkan rezki orang-orang mukmin. Barangsiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa (sewaktu berbuka), maka baginya keampunan terhadap dosa-dosanya, diselamatkan batang tengkoknya dari api neraka dan baginya ganjaran pahala yang sama seperti orang yang berpuasa itu tanpa berkurang walau sedikit pun.”

Kami bertanya: “Wahai Rasulullah, tidak semua di kalangan kami yang memiliki sesuatu untuk diberikan kepada orang yang berpuasa.”

Lalu Badinda s.a.w menjawab: “Allah akan menganugerahkan ganjaran pahala tersebut kepada sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa (walau) dengan seteguk susu, sebiji tamar atau air. Barangsiapa yang memberi makan sehingga kenyang orang yang berpuasa, maka Allah akan memberinya minum dengan air telagaku di mana orang yang meminumnya tidak akan merasa dahaga sehinggalah dia masuk ke dalam syurga.

Ramadhan adalah bulan di mana awalnya adalah rahmah, pertengahannya adalah keampunan dan akhirnya adalah pembebasan daripada api neraka. Barangsiapa memberi keringanan kepada hamba sahayanya di bulan ini, maka Allah akan mengampunkan dosanya dan akan menyelamatkannya dari api neraka.

Justeru kamu hendaklah banyak melakukan empat perkara berikut: Dua perkara membuatkan Allah redha terhadap mereka yang melakukannya sementara dua perkara lagi adalah suatu yang amat perlu bagi kamu. Dua perkara yang membuatkan Allah redha terhadap pelakunya ialah mengucap dua kalimah syahadah dan memohon keampunan kepadaNya. Sementara dua perkara yang sangat diperlukan itu ialah memohon kepada Allah syurga dan berlindung kepadaNya dari api neraka.”

Jadikanlah hadis yang agung ini sebagai agenda kita dalam menjalani ibadah puasa di bulan yang penuh berkat ini. Dan jadikanlah segala wasiat Rasulullah s.a.w itu sebagai pedoman untuk kita.

No comments:

Post a Comment