Pages

Monday, December 27, 2010

Muslim Yang Benar, mencari redha Tuhannya


Muslim yang benar sentiasa mengharapkan keredhaan Allah bagi segala usaha dan amalannya, bukan mengharapkan redha manusia. Kadang-kadang dia mungkin melakukan sesuatu perkara yang tidak di sukai oleh orang lain namun ianya diredhai oleh Tuhannya.

Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa mencari keredhaan Allah dengan kemurkaan manusia, Allah mencukupkan dia dari urusan manusia. Dan barangsiapa mencari keredhaan manusia dengan kemurkaan Allah, maka Allah menyerahkan dia kepada manusia.”
(Riwayat Tarmizi)

Dia mengukur dan menimbang segala amal dan usahanya dengan timbangan keredhaan Allah. Mana yang diredhai Allah itulah yang dilaksanakannya. Mana yang tidak diredhaiNya itulah yang dijauhinya.

Dengan yang demikian, luruslah pertimbangan muslim itu dan benarlah pengukurannya di dalam segala urusannya. Jelas dan terang di hadapan matanya segala petunjuk di sepanjang jalan yang benar dan lurus. Selamatlah dia daripada segala perilaku yang tidak baik, yang bercanggah dengan kehendak Islam itu sendiri.

Ada golongan yang kita lihat bersembahyang dengan khusyuk di masjid tetapi di dalam suasana-suasana yang lain di tempat lain, mereka melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan kehendak Islam. Maka wujudlah apa yang dikatakan dualisma di dalam diri individu tersebut. Ada ketikanya dia taat dan di masa yang lain dia derhaka kepada Allah taala.

Rasul SAW bersabda: “Akan tiba satu saat pada akhir zaman di mana seorang itu beriman pada pagi hari dan kafir pada petang hari, beriman pada petang hari dan kafir pada pagi esok.”(mafhum hadith).

Kita dikehendaki untuk menjadi ‘full time muslim’ bukan ‘part time muslim’. Muslim sepanjang masa. Bukan muslim ketika berada di atas sejadah atau tikar sembahyang dan di masjid-masjid sahaja sedangkan merasakan tidak ada ikatan dengan Islam ketika berada di tempat-tempat yang lain.

Ini adalah satu bahaya yang sangat besar dan ujian yang sengit yang menimpa umat Islam hari ini.

Marilah kita sama-sama kembali kepada Islam dan mengambil Islam sebagai panduan di dalam keseluruhan hidup kita.

Wallahua’lam.

Rujukan: Keperibadian Muslim, Mohd Ali Hashimi.

No comments:

Post a Comment